Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) heeft onderzoek gedaan naar de leergroei van leerlingen in het primair onderwijs. Dit was naar aanleiding van de twee landelijke schoolsluitingen tijdens de coronapandemie. Er kan een voorzichtige conclusie worden getrokken uit het rapport, namelijk dat de leergroeivertraging deels is ingelopen. Dat zou te maken hebben aan het feit dat we inmiddels gewend zijn aan het leven met corona. Dat meldt de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS).
De paniek en het zoeken naar oplossingen in de beginmaanden van de pandemie zijn grotendeels verdwenen en scholen weten inmiddels wat ze moeten doen. Hybride onderwijs en online onderwijs horen nu tot de tools van veel scholen in Nederland. Bij het inlopen van de leergroeivertraging speelde ook het feit dat de scholen voor een langere tijd weer open waren.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Er is geen beeld van de ontwikkelingen met betrekking tot andere vakgebieden dan rekenen, begrijpend lezen en spelling. Ook niet op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Deze zaken zijn niet meegenomen in het onderzoek.
Lerarentekort
Het lerarentekort wordt wel genoemd in het rapport, maar is te lastig te meten om te zien of dit van invloed is op de leergroei van de kinderen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk