Speciael school voor asielzoekers in Deventer stopt ermee

School ‘Iedereen aan Boord’ uit Deventer stopt er na deze week mee. De school begon in november 2023. Er werd meteen les gegeven aan asielzoekers en statushouders, zonder dat ze eerst maanden in een azc moesten wachten. Vier dagen per week krijgen de asielzoekers taalles, zo leren ze stap voor stap de Nederlandse maatschappij kennen. Dat meldt Oost.

“Als je mensen al vroeg Nederlands leert, dan heeft dit een fantastisch effect. Dat hebben we in het afgelopen anderhalf jaar gezien”, aldus Sanne Terlouw, initiatiefnemer van ‘Iedereen aan Boord’.

De gemeente Deventer moet de voorinburgering aanbesteden en daarom stopt de financiering. ‘Iedereen aan Boord’ kan niet meer aan de gestelde voorwaarden voldoen.

Kans om bezig te zijn 

Een leerling van de school is Kimia uit Iran. Ze heeft nu een half jaar Nederlandse les en spreekt al redelijk de taal. Haar niveau is B1, het hoogste niveau van de school. “De school is voor ons een grote kans om bezig te zijn, niet depressief te raken en connectie te krijgen met de Nederlanders en de taal en de cultuur te leren kennen.”

Vijftiger Dilgesh uit Syrië heeft in zeven maanden leren lezen en schrijven. Hij sluit zich bij zijn schoolgenoot Kimia aan. “Als de school stopt ben ik niet blij. Deze school voelt als een familie.”

Geen andere kans om de taal te leren 

Volgens Kimia hebben vluchtelingen geen andere kans om de taal te leren. Laura Faber, ook een initiatiefnemer, heeft Kimia zelfs geholpen aan een stageplek.

Terlouw zegt tegen de leerlingen dat het niet lang meer duurt voordat ze afscheid moeten nemen. De meeste leerlingen gaan weer terug naar de hele dag niets doen, terug naar een depressie. Dat breekt Terlouw haar hart.

Nederlands leren in het azc

Sommige leerlingen krijgen in het azc wel de kans om Nederlands te leren. Daar is alleen wel minder tijd voor vrijgemaakt dan bij ‘Iederen aan Boord’. De school probeert nog met een crowdfunding en met de hulp van het bedrijfsleven een doorstart te maken.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk