Een goede leerkracht is in staat een positieve sfeer in de klas te creëren die uitnodigt tot leren. Maar voor veel leerkrachten is dit een flinke uitdaging. Promovenda Charlotte Wolff onderzocht hoe leerkrachten de klas waarnemen en interpreteren. Beginnende leerkrachten blijken vooral bezig zijn met het gedrag van leerlingen. Experts kijken anders. Zij letten meer op het leerproces en de rol van de leerkracht daarin. Dat meldt de Open Universiteit.
Effectief klassenmanagement wil zeggen dat de leerkracht zich bewust is van wat er gebeurt in de klas en in staat is een omgeving te creëren waarin leerlingen met de leerstof bezig willen zijn. Beginnende leerkrachten moeten deze belangrijke vaardigheid ontwikkelen. Om ze daarbij te helpen, is het nuttig om te weten hoe beginnende leerkrachten en hoe 'experts' de gebeurtenissen in de klas waarnemen en interpreteren en wat de verschillen zijn. Wolff onderzocht dit door leerkrachten video's te tonen van probleemsituaties in de klas. Ze analyseerde onder meer hun reacties, gedachten en oogbewegingen.
Wolff stelde vast dat de experts vooral letten op hoe leerlingen bezig zijn met leren en wat de leraar doet (of niet doet) om dit leerproces bij te sturen. Beginnende leraren zijn meer bezig met gedragsnormen en disciplinehandhaving. Ook de kijkpatronen blijken verschillend. Experts concentreren hun blik op interacties tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en de leerkracht. Op basis van hun ervaring weten zij waar relevante informatie voor mogelijke problemen te halen is en ze kunnen deze snel interpreteren. Beginnende leerkrachten verspreiden hun aandacht juist over de hele klas en laten hun blik vervolgens leiden door opvallende zaken in het beeld.
Door hun gespreide blik en aandacht voor wangedrag missen beginnende leerkrachten de signalen die de experts dan al hebben opgepikt. Denk bijvoorbeeld aan het effect van afleidende leerlingen op de rest van de klas, lichamelijke bewegingen en houdingen en aan wat er op de tafels ligt. Op basis van de resultaten ontwikkelde Wolff een model dat kan worden ingezet in lerarenopleidingsprogramma's om de expertise van beginnende leerkrachten in effectief klassenmanagement verder te ontwikkelen.
© Nationale Onderwijsgids
Effectief klassenmanagement leuk woord maar weet Charlotte Wolff hoe te handelen als een leerling een pistool op je richt. Dit overkwam mij op ROC A12 in EDE, dan geld voor het College van Bestuur ROC A12 , Min Onderwijs en Inspectie Onderwijs : DOOFPOT CULTUUR. Hoe ga je er mee om als leerlingen elkaar voor de school doodsteken met een mes.