Normal_docent__leerkracht__leraar__schoolbord

Om de kloof tussen lerarenopleidingen en onderwijspraktijk te dichten moet een groter deel van de opleiding van leraren in de school plaatsvinden en moeten scholen en de beroepsgroep mede-eigenaar worden van de lerarenopleidingen. Dit staat in een vandaag door de VO-raad gepresenteerd actieplan, met zeven concrete punten om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken. Dat meldt de VO-raad.

Met het actieplan ‘Naar een aantrekkelijk lerarenberoep in een sterke sector’ wil de VO-raad de ruimte en tijd van leraren vergroten en de concurrentiekracht van het lerarenberoep hoger op de agenda zetten. Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad: “Het staat buiten kijf dat leraren een doorslaggevende rol spelen in het toekomstbestendig maken van het onderwijs. Ik zie leraren zich elke dag vol passie inzetten voor de ontwikkeling van hun leerlingen en het onderwijs. Tegelijk zien we echter ook dat het vak onder druk staat en dat leraren te weinig tijd en ruimte hebben voor hun professionele ontwikkeling en de ontwikkeling van het onderwijs. Aan de hand van deze zeven actiepunten hopen we met de inzet van verschillende partijen tot meer ruimte voor leraren te komen, en tot een nog aantrekkelijker beroep om in te werken.”

Mede met het oog op de transitiefase waar de sector zich in bevindt, naar toekomstbestendig en eigentijds onderwijs, moet er meer ruimte komen voor ontwikkeltijd. Scholen kunnen daar een rol in spelen, bijvoorbeeld door het onderwijs anders te organiseren en onnodige regels en administratieve taken te schrappen.

Op dit moment zorgt de systeemscheiding tussen lerarenopleiding ervoor dat scholen weinig invloed hebben op de opleiding van leraren, wat een kloof creëert tussen de opleiding van leraren en de praktijk waar zij na hun opleiding in terecht komen. Om die kloof te dichten stelt de VO-raad voor om scholen en de beroepsgroep van leraren mede-eigenaar te maken van de lerarenopleidingen en eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen te laten ‘indalen’ op scholen, waardoor leraren een groter en effectiever deel van hun opleiding genieten in de school. Daarnaast pleit de VO-raad ervoor om leraren na hun basisopleiding, analoog aan de coschappen in de artsenopleiding, in de praktijk van een school een traject naar volledige bekwaamheid te laten volgen.

Het gehele actieplan is hier te lezen.

© Nationale Onderwijsgids