De vakbond Leraren In Actie (LIA) is tegen het huidige lerarenregister, omdat het bovenaf wordt opgelegd zonder voldoende draagvlak onder leraren. LIA is daarom een petitie gestart tegen het lerarenregister. De vakbond zegt niet per se tegen een lerarenregister te zijn. Een lerarenregister dat wordt georganiseerd door de beroepsgroep zelf is volgens de vakbond het onderzoeken waard. Dat meldt LIA.
De vakbond zegt weinig leraren te kennen die voor het lerarenregister zijn en meent dat de partijen die ervoor zijn het enthousiasme onder leraren op zijn zachtst gezegd flink overdrijven. “Het moet de politiek en de andere 'vakbonden' goed duidelijk gemaakt worden dat ze nu eindelijk eens moeten stoppen met het doorvoeren van plannen zonder dat goed is onderzocht of er voldoende draagvlak voor is onder leraren”, aldus de vakbond op zijn website.
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met het voorstel voor een verplicht Lerarenregister. Daarmee moeten vanaf 2026 leerkrachten zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs verplicht in een register van docenten met een bevoegdheid staan. Het verplichte register is bedoeld om de positie van docenten te versterken. Er bestaat echter nog wel de nodige kritiek op de plannen. Zo willen de oppositiepartijen eerst het lerarentekort en andere problemen oplossen, voordat de plannen voor een verplicht lerarenregister worden gerealiseerd.
Alle organisaties in de Onderwijscoöperatie steunen de wet, volgens Dekker 80 procent van de leraren. Andere leraren zijn minder enthousiast. De vele onbevoegde docenten komen voort uit het probleem van het lerarentekort, volgens hen. En dat wordt niet opgelost door een register in te voeren. Daarnaast zien zij het register als een beperking, omdat lang niet alle belangrijke kennis en vaardigheden van een docent geregistreerd worden. De vakbond LIA verzoekt met de petitie de leden van de Eerste Kamer om tegen het wetsvoorstel te stemmen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids