Begin 2016 werd de pilot Kennisrotonde gelanceerd, een online loket voor de beantwoording van kennisvragen uit en over het onderwijs. De pilot is positief geëvalueerd en daarom heeft het ministerie van Onderwijs besloten om Kennisrotonde ook volgend jaar te subsidiëren. Dat meldt Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
“De toegevoegde waarde van de Kennisrotonde is de realisatie van één loket voor beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk”, stelt coördinator Alfons ten Brummelhuis. “Er kwamen al ruim 130 vragen binnen en bijna de helft is – met een gemiddelde waardering van 7,7 voor de bruikbaarheid – beantwoord. Deze antwoorden zijn op de website van de Kennisrotonde gepubliceerd en zo werken we gaandeweg ook aan een kennisbank met vragen uit de praktijk en antwoorden van de wetenschap.”
Volgens Jelle Kaldewaij, directeur van het NRO, is het bijzondere aan het loket dat alle vragen tot nu toe zijn beantwoord vanuit bestaande bronnen. “Kennisdelen met de praktijk, daar gaat het dan om. Dat wil niet zeggen dat alle vragen voor 100 procent uit bestaand onderzoek kunnen worden beantwoord. In toenemende mate ontstaat er ook zicht op de witte vlekken binnen het wetenschappelijke onderzoek.” Door de witte vlekken in het wetenschappelijk onderzoek zichtbaar te maken treedt het NRO via de Kennisrotonde op als makelaar tussen onderwijspraktijk, -beleid en -onderzoek, aldus Kaldewaij.
De Kennisrotonde voorziet in de behoefte van onderwijsprofessionals om kennis te nemen van wetenschappelijk onderzoek relevant voor het onderwijs. Het loket is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad en de Onderwijscoöperatie en is gelanceerd door NRO.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids