Normal_muziek__saxofoon__muziekles__muziekonderwijs

Aan het einde van het schooljaar 2019 wordt op initiatief van Buma Cultuur voor het eerst de beste ‘Muziekdocent van het Jaar’ gekozen. De uitverkiezing keert jaarlijks terug en onderstreept daarmee het grote belang van gedegen muziekonderwijs. Frank Helmink, directeur Buma Cultuur: “Op een groot aantal scholen ontbreekt muziekonderwijs of zelfs een muziekdocent. In onze optiek een zeer onwenselijke situatie. Met deze uitverkiezing vragen we nadrukkelijk aandacht voor het belang van muziekeducatie en de rol van de muziekdocent daarin.” Dit meldt Buma Cultuur.

De uitverkiezing wordt ondersteund met een uitgebreide mediacampagne. De nominatiefase voor Muziekdocent van het Jaar start op 10 en eindigt op 25 mei, begin juni gevolgd door de bekendmaking van de winnaar. Helmink breekt met de lancering van dit nieuwe initiatief opnieuw een lans voor structureel muziekonderwijs op middelbare scholen: “Hoewel als gevolg van bezuinigingen muziekeducatie nagenoeg geheel verdwenen is in het voortgezet onderwijs, is het om uiteenlopende redenen verschrikkelijk belangrijk dat er wél gedegen muziekonderwijs is. Op alle scholen en op alle niveaus. Allereerst heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat muziekeducatie bijdraagt aan de algemene ontwikkeling van kinderen. Muziek maken is niet alleen leuk, het heeft ook een positief effect op intelligentie en sociale vaardigheden van jongeren. Door muziek te maken wordt het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Daarnaast is het ook van cultureel en economisch belang. Door goede muziekeducatie leggen we de basis voor succesvolle ontwikkeling van muziektalent dat vervolgens wereldwijd een publiek kan vinden. Denk aan het internationale succes van onze dj’s als Martin Garrix, Armin van Buuren, Hardwell, Afrojack of bands als Kensington of Within Temptation.”
 

Exportwaarde

Het gebrek aan structureel muziekonderwijs was voor Buma Cultuur aanleiding om in 2013 te starten met Buma Music Academy (BMA). Inmiddels maken ruim 600 van de 650 scholen in het voortgezet onderwijs gebruik van het gratis en modulaire muzieklessenpakket van BMA, ondersteund door bekende Nederlandse artiesten die jaarlijks hun medewerking aan het programma verlenen door gastlessen, workshops en optredens te verzorgen. Helmink: “Dat ruim 600 scholen gebruikmaken van de gratis lessen van BMA toont aan dat er een grote behoefte aan muziekeducatie bestaat. De creatieve sector groeit nog steeds en muziek speelt daarin een grote rol. Alleen als we ons muziekonderwijs serieus nemen, kan Nederland in de toekomst daarin een belangrijke culturele en economische internationale positie in blijven nemen.” 
 
Door: Nationale Onderwijsgids