Meer gesprekken tussen mensen en bewustwording over ons gedeelde verleden. Met dat doel startte het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de online campagne ‘Geschiedenis, van ons allemaal’. In deze campagne duiken verschillende verhalenvertellers, in een reeks video’s, in hun eigen geschiedenis en onderzoeken daarin zowel het verleden als het heden. Als derde duo gaan regisseur Hesdy Lonwijk en schrijver en redacteur Carmen Felix met elkaar in gesprek over de kracht en de noodzaak van het vertellen van onderbelichte verhalen. De campagne is een onderdeel van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden waarin we in het hele Koninkrijk stil staan bij een pijnlijk, belangrijk en tot voor kort onderbelicht onderdeel van onze gedeelde geschiedenis. Dat meldt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De online campagne ‘Geschiedenis, van ons allemaal' bestaat uit zes gesprekken, waarin de persoonlijke achtergrond en ervaringen van bekende verhalenvertellers centraal staan. Hesdy Lonwijk heeft marron-wortels, is een afstammeling van West-Afrikanen die tot slaaf gemaakt zijn en van plantages zijn gevlucht. Carmen Felix haar wortels liggen in Indonesië. Hesdy: “Als filmmaker geloof ik in de kracht van verhalen. Cijfers zijn belangrijk, maar zijn ook abstract en spreken weinig tot de verbeelding. Ik vind het daarom goed dat het ministerie middels deze campagne de verhalen over het slavernijverleden tastbaar probeert te maken, zodat we de verschrikkelijke geschiedenis niet vergeten en de doorwerking ervan aanpakken”. Carmen vult aan: “Verhalen kunnen als geen ander empathie opwekken. Van allebei onze achtergronden is nog zoveel te ontdekken. Indische Nederlanders die hier in de jaren 50 en 60 aankwamen, leerden dat ze zich stil moesten houden, hun hoofd laag en dan zou het wel goed komen. Ik wil er juist over praten. Niet zwijgen. Gespreksstarters zoals deze campagne zijn daarom zo belangrijk.”
Het verhaal van Carmen en Hesdy verschijnt op 22 februari. In 1757 was dit de dag waarop de Tempati-opstand uitbrak. Op een houtplantage aan de rivier de Tempati komen tot slaafgemaakten in opstand tegen de Nederlandse kolonisator. Deze opstand groeit uit tot de grootste slavenopstand in Suriname, 400 tot slaafgemaakten ontvluchten de plantages.
Kennis over het slavernijverleden
Er zijn grote verschillen tussen Nederlanders en hun kennis van het slavernijverleden. Het ministerie van OCW heeft daar vorig jaar onderzoek naar laten doen. Uit een representatief onderzoek onder ruim duizend Nederlanders bleek dat tussen de zestig en tachtig procent van de Nederlanders, afhankelijk van hun leeftijd, het belangrijk vindt dat er meer aandacht is voor onze gedeelde geschiedenis. Ongeveer de helft van de ondervraagden gaf aan het belangrijk of zeer belangrijk te vinden dat er aandacht is voor het slavernijverleden. Terwijl gemiddeld maar een op de vijf ondervraagden aangaf de eigen kennis daarover goed of zeer goed te vinden.
Kennis en bewustwording
In alle delen van het koninkrijk worden diverse activiteiten georganiseerd en initiatieven ondersteund ter herdenking van het slavernijverleden en om de kennis en bewustwording hieromtrent te bevorderen. De Rijksoverheid heeft subsidieregelingen ingesteld om culturele, maatschappelijke en educatieve activiteiten vanuit de samenleving te faciliteren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan theatervoorstellingen, exposities of boeken over dit thema. Specifiek voor de campagne met verhalen, komen de komende tijd ook andere makers aan het woord. Zangeres Shirma Rouse en filmmaker Safi Graauw trapten de campagne in december af, gevolgd door docent Lucelle Comvalius en illustrator George Adegite in januari. Onder andere Lukas Eleuwarin (mode-ontwerper), Jill Mathon (schrijfster), Lex Bohlmeijer (interviewer) en Prof. Soortkill (schrijver) zullen nog volgen in deze reeks en vanuit hun perspectief vertellen over het slavernijverleden. De verhalen worden gedeeld op OCW-verhalen.nl en de sociale media kanalen van het ministerie. De Rijksoverheid hoopt met dit Herdenkingsjaar bij te dragen aan het blijvend vergroten van kennis en verbinding in de samenleving.
Door: Nationale Onderwijsgids