Op dinsdag 22 oktober a.s. publiceert de Onderwijsraad een advies over zeggenschap van leraren. Zeggenschap van leraren is essentieel voor draagvlak, uitvoerbaarheid en kwaliteit van onderwijsbeleid, maar is lang niet altijd een gegeven. Op verzoek van de Tweede Kamer adviseert de raad hoe zeggenschap van leraren beter tot zijn recht kan komen. Dat meldt de Onderwijsraad.
Leraren zijn bepalend voor goed onderwijs. Toch is een stevige positie van de leraar bij inhoudelijke besluiten over onderwijs geen gegeven. Bij de ontwikkeling van landelijk onderwijsbeleid, en lerarenbeleid in het bijzonder, varieert de mate waarin en de manier waarop leraren hun invloed kunnen laten gelden.
Stevige stem in het beleidsproces
De wens om leraren een steviger stem te geven in het beleidsproces leeft al lang. Zo zijn er vergeefse pogingen gedaan om één centrale beroepsorganisatie op te richten. Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de raad zich gebogen over de vraag wat er gedaan kan worden om stevige zeggenschap van leraren in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs en docenten in het middelbaar beroepsonderwijs, toch te realiseren.
Het advies wordt dinsdag 22 oktober a.s. om 00.01 uur gepubliceerd op de website van de Onderwijsraad.
Door: Nationale Onderwijsgids