Normal_lezen_boek_school_leren_onderwijs_arendjan_7571

In het project ‘Leren met de Next Generation’ hebben zes Drentse scholen voor voortgezet onderwijs samen met de lerarenopleidingen van Windesheim geprobeerd de contouren te schetsen van het onderwijs van de toekomst. Het project leidde tot uitgewerkte ideeën over het toekomstige onderwijs. Deze ideeën werden onlangs tijdens een congres gepresenteerd. 

Alle deelnemers – van de directie, docenten en studenten van de lerarenopleidingen van Windesheim tot de leerlingen, docenten en directeuren van de middelbare scholen – werkten actief samen om het antwoord te vinden op vragen als 'hoe moet het onderwijs van de toekomst eruitzien?' en 'hoe worden leerlingen geacht te leren?'
 
Leerlingen bleken tijdens het project enthousiast over onderwijs dat verdergaat dan kennis opdoen met het hoofd. Zij gaven aan ook bezig te willen zijn met hun hart en handen. Het project gaf de leerlingen de gelegenheid hun ideeën uit te werken met filmpjes, muziek en U-dialogen (volgens de U-theorie van Otto Scharmer). Zelfs een ontmoeting in Rotterdam met een inspirerende denker als de dalai lama bleek mogelijk. 
 
Het project maakt duidelijk dat deelnemers een andere rol zien voor zowel leerlingen als leraren. In het onderwijs van de toekomst moet ‘de next generation’ zelf bepalen wat zij wil leren. Leraren zijn daarbij belangrijk als ondersteuners van het leerproces en de kennisconstructie en moeten minder gericht zijn op kennisoverdracht. Door ruimte voor ondernemen te creëren kunnen leerlingen hun leerdoelen bereiken via zelfbedachte projecten en eigen bedrijven. Een aantal scholen voor primair en voortgezet onderwijs overweegt om gezamenlijk deze ideeën verder vorm te geven en te verwezenlijken. 
 
© Nationale Onderwijsgids