Lector Lies Korevaar van de Hanzehogeschool Groningen schreef een handboek voor jongeren die een psychische beperking hebben en aangeven extra ondersteuning nodig te hebben bij het (gaan) volgen van een studie. In het boek komt het belang van begeleid leren voor deze jongeren aan de orde, maar worden ook een aantal praktijkvoorbeelden genoemd. Dit meldt de Hanzehogeschool Groningen.
De meeste psychische problemen komen voor het eerst tot uiting tussen het achttiende en vijfentwintigste levensjaar, de leeftijd waarop de meeste jongeren een studie volgen. Het gevolg is vaak dat de jongere zijn studie moet onderbreken of afbreken.
Dit heeft meestal weer tot gevolg dat een ontwikkeling van (betaald) werk hierdoor stagneert. Veel jongeren lukt het zelf om weer terug te keren naar school en een diploma te halen, maar voor anderen is dit te moeilijk. Zij hebben hiervoor professionele ondersteuning nodig.
Voor deze laatste groep jongeren en hun ondersteuners is het Handboek Begeleid Leren geschreven. Dit handboek beschrijft hoe ze op praktische wijze ondersteund kunnen worden bij het kiezen, verkrijgen én behouden van een reguliere opleiding.
Lies Korevaar is als lector Rehabilitatie verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen en was ten tijde van het schrijven van dit handboek directeur van de Stichting Rehabilitatie ’92 in Utrecht.
© Nationale Onderwijsgids