Logo_logo_nederlands-vlaamse_accreditatieorganisatie_nvao

De kwaliteit van de afgestudeerde leraren zal toenemen, concludeert de Nederlands- Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). De maatregelen om het niveau van de instroom te verhogen, lijken door de invoering van de verplichte entreetoetsen hun vruchten af te werpen. Het niveau van de lerarenopleiders verbeterd en het aantal mastergeschoolde lerarenopleiders is verhoogd. Dat meldt de NVAO.

De implementatie van de kennisbases en kennistoetsing moet nog wel verder worden vormgegeven. Ook is er meer aandacht nodig voor de onderzoeksvaardigheden van studenten en docenten. Dit blijkt uit de analyse van de NVAO over de pabo's. In april van dit jaar zijn de accreditatieprocedures van de in totaal 24 Nederlandse pabo-opleidingen afgerond. Hieruit bleek dat alle pabo's van voldoende kwaliteit zijn. 7 pabo-opleidingen (een derde) haalde het eindoordeel 'goed'.

De NAO concludeert dat de kwalitatieve verbetering van de pabo-opleidingen goed op weg is, maar dat dit proces nog niet is voltooid. Voor verdere ontwikkeling doet de NVAO acht aanbevelingen, waaronder een noodzakelijke verdere invoering van de kennisbasis en kennistoetsing. Dit houdt in meer onderzoek naar het resultaat van de entreetoetsen en de kennistoetsen en meer aandacht voor de onderzoeksvaardigheden van de docenten van de pabo en de leerkrachten van de basisschool.

In 2016-2017 brengen de NVAO en de Onderwijsinspectie een gezamenlijk rapport uit over de lerarenopleidingen, waarin de analyses van de NVAO worden aangevuld met onder meer een update van het sectorbeeld van de Inspectie. 

© Nationale Onderwijsgids