De afgestudeerden aan tweedegraads lerarenopleidingen zijn over het algemeen redelijk tevreden over de opleiding die ze hebben gevolgd. Toch zien ze nog wel enkele verbeterpunten. Vooral het leren maken van toetsen en het leren omgaan met verschillen tussen leerlingen worden gezien als verbeterpunten. Dat blijkt uit het rapport 'Beginnende leraren kijken terug, deel 2: de Tweedegraads Lerarenopleiding', dat op 5 oktober is verschenen. Dat meldt de Onderwijsinspectie.
80 procent van de afgestudeerden is tevreden over de vakkennis die zij hebben opgedaan. Ook als het gaat om de ontwikkeling van een aantal basale vakdidactische vaardigheden, bijvoorbeeld ‘goed kunnen uitleggen van de stof’, is er een hoge tevredenheid. Een derde deel van de afgestudeerden vindt echter dat er te weinig aandacht is voor het onderdeel ‘de opbouw van het lesprogramma’.
De meeste afgestudeerden zijn redelijk tevreden over de voorbereiding op een aantal basale pedagogisch-didactische vaardigheden. Zo zegt een grote meerderheid goed te hebben geleerd om duidelijke lesdoelen te formuleren, de les gestructureerd af te sluiten en leerlingen gericht aan het werk te zetten. Als knelpunten worden nog genoemd het leren maken van toetsen en opdrachten en de inzet van digitale leermiddelen.
Afgestudeerden voelen zich vooral te weinig voorbereid op de complexere differentiatievaardigheden. Het gaat dan om zaken als het systematisch volgen en analyseren van leerlingresultaten, differentiëren en het bieden van maatwerk aan zorgleerlingen. Vooral het volgen van leerresultaten en het aanpassen van de leerstof aan verschillen tussen leerlingen scoren laag. Ook het omgaan met verschillende sociaal-culturele achtergronden van leerlingen is een belangrijk aandachtspunt.
© Nationale Onderwijsgids