Normal_brief_geld_vijftig

Hogescholen hanteren meer dan dertig beloningsmaatstaven die tot ongelijke beloning tussen mannen en vrouwen kunnen leiden. Dat blijkt uit onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens. Het onderzoek legt diverse valkuilen bloot die ongelijke beloning in de hand kunnen werken. Ook blijkt uit het onderzoek dat, in situaties waar onterecht te weinig geld wordt toegekend, vrouwen twee keer zoveel én twee keer zo vaak geld mislopen als mannen. Dat meldt het College voor de Rechten van de Mens.

In het onderzoek zijn salarisgegevens van 4301 vrouwen en 3218 mannen, werkzaam bij zes hogescholen , geanalyseerd. Voorbeelden van valkuilen die ongelijke beloning in de hand werken zijn het aanvangssalaris bepalen op basis van salarisonderhandeling in plaats van op relevante werkervaring, salarisgaranties bieden, bij de inschaling aansluiting zoeken bij het laatstgenoten salaris (zonder te kijken of de vorige functie aansluit op de huidige) en geen of onvoldoende geld toekennen bij bevordering.

Het College ontdekte dat hogescholen maandelijks 165 keer het risico op beloningsonderscheid lopen, omdat een geldbedrag teveel of te weinig is uitgekeerd aan werknemers. Het College onderzocht vijf functiegroepen en constateert dat de 3218 mannen gemiddeld 4.258 euro per maand verdienen en de 4301 vrouwen 3.798 euro. Het gemiddelde salarisverschil bedraagt hiermee 10,8 procent. Het verschil kan deels worden verklaard door factoren als functieniveau, werkervaring of functioneren. Maar een deel van het verschil is onverklaarbaar.

Opvallend is dat in situaties waarin onterecht te weinig salaris is toegekend – bijvoorbeeld wanneer een salarisverhoging niet werd toegekend in situaties waarin dit wel had gemoeten – blijkt dat vrouwen hier bijna twee keer zo vaak mee te maken krijgen. Bovendien is het bedrag aan misgelopen geld twee keer zo hoog.

Vandaag presenteert het College voor de Rechten van de Mens zijn onderzoeksrapport over gelijke beloning van mannen en vrouwen bij Nederlandse hogescholen. Minister Bussemaker van Onderwijs neemt het eerste exemplaar van het rapport in ontvangst. Bussemaker heeft aangegeven naar aanleiding van het rapport in gesprek te gaan met de hogescholen.

© Nationale Onderwijsgids