De Landelijke Studentenvakbond (LSVb), het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO), Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB), Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) en FNV Jong hebben vandaag een brandbrief aan de minister Bussemaker van Onderwijs gestuurd. De organisaties voelen de absolute noodzaak om maatregelen te nemen tegen de groeiende kansenongelijkheid in het hoger onderwijs. Dit bleek de afgelopen weken uit de rapporten de Staat van het Onderwijs van de onderwijsinspectie en een onderzoek van het ministerie naar de gevolgen van het leenstelsel.
In de brief doen de organisaties een oproep om het leenstelsel terug te draaien en derhalve de basisbeurs her in te voeren. Als de politiek daar niet toe bereid is wordt er verzocht om zo snel mogelijk een aantal concrete maatregelen in te voeren om de kansenongelijkheid te beperken. Zo zou de aanvullende beurs verhoogd moeten worden. Dit is een beurs voor studenten wiens ouders een laag inkomen hebben. Door het wegvallen van de basisbeurs zijn zij er netto erg op achteruit gegaan. FNV Jong voorzitter Esther Crabbendam: “Door het leenstelsel is de drempel om te gaan studeren te hoog geworden. Om het onderwijs toegankelijk te houden moet er op korte termijn worden ingegrepen door voor kwetsbare groepen de aanvullende beurs te verhogen.”
Daarnaast pleit de brief voor het stoppen met selecteren. Studenten wiens ouders lager opgeleid zijn komen moeilijker door de selectie heen of melden zich überhaupt niet aan voor deze opleidingen vanwege de selectie, de zogenaamde ‘zelfselectie’. Internationaal onderzoek laat tevens zien dat goed presterende studenten van lagere inkomensklassen selectieve opleidingen mijden, ook al zijn daar lagere kosten aan verbonden. ISO voorzitter Linde de Nie: “Juist de groep kwetsbare studenten blijkt ook nog eens niet door de selectie heen te komen. Zo'n extra drempel helpt absoluut niet om de toegankelijkheid te vergroten. Daar ligt een rol voor de minister om op in te grijpen.”
De organisaties roepen de minister ten slotte op om in gesprek te gaan met kwetsbare groepen studenten in een door de organisaties georganiseerd gesprek.
© Nationale Onderwijsgids