Studenten kunnen bij hogeschool Windesheim in een virtuele omgeving leren presenteren. Windesheim is voor dit project een samenwerkingsverband aangegaan met Brainstud uit Zwolle. Zij hebben de software voor de Virtual Reality-bril en het bijbehorende computerprogramma ontwikkeld, Windesheim de onderwijsprogramma’s erom heen. Docent en studenten van de opleidingen Logopedie, HRM en de lerarenopleiding Nederlands hebben de VR-bril geoefend en zijn enthousiast over de mogelijkheden. Dit meldt Windesheim.
Met een VR-bril op haar hoofd staat Anouk, studente HBO-ICT, ineens niet meer in een lokaal bij Windesheim, maar op het podium van Hedon in Zwolle. Ze houdt voor een volle zaal haar presentatie en is onder de indruk van het effect: "Je weet dat het virtueel is, maar toch doet de reactie van het publiek iets met je. Je trekt het je echt aan als het publiek reageert." Ook collegevoorzitter Henk Hagoort heeft de bril getest. "Een mooi voorbeeld van hoe we nieuwe technologie kunnen toepassen in het onderwijs."
Lab-21, het innovatiecentrum van Windesheim werkt aan ICT-toepassingen in het onderwijs en doet onderzoek naar de bruikbaarheid en effectiviteit van het onderwijs met de VR-bril. "Het computerprogramma monitort alle verbale en non-verbale communicatie", vertelt Windesheimdocent en projectleider Frank Sturrus. "Hoe gebruiken de studenten hun stem, waar kijken ze naar, hoe staan en bewegen ze op het podium en hoe hoog is hun hartslag? Alles wordt vastgelegd en geanalyseerd, waardoor de studenten meer inzicht krijgen in hun manier van presteren en leren op welke vlakken ze zich kunnen verbeteren."
"Ook de opleidingen Communicatie en Werktuigbouwkunde gaan er binnenkort mee aan de slag", zegt Sturrus, "en de Corporate Academy neemt de VR-bril op in het professionaliseringsaanbod voor startende docenten."De virtuele oefenomgeving is in eerste instantie beschikbaar voor alle opleidingen binnen Windesheim, en in de nabije toekomst ook voor externe partijen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids