Steeds meer middelbare scholieren ervaren burn-out-klachten, laat Bert Wienen van het lectoraat Jeugd van de hogeschool Windesheim in Zwolle weten. Het lectoraat heeft daarom onderzoek hiernaar opgezet, samen met de Universiteit Leiden en de Rijksuniversiteit Groningen. Hiervoor ontvingen zij bijna vier ton subsidie.
Spannende en stressvolle tijden
Bij het onderzoek zijn zes middelbare scholen uit Zwolle betrokken. Tweeduizend leerlingen zullen een vragenlijst invullen. Uit hen wordt een groep van tweehonderd leerlingen geselecteerd. Zij zullen meerdere jaren worden gevolgd. Dat zal via een applicatie gedaan worden, die op bepaalde tijden een vragenlijst stuurt. Dat gebeurt met name op spannende en stressvolle tijden, zoals rond een toetsperiode of bij de overgang van de onder- naar de bovenbouw.
Depressieklachten
Wat onderzocht wordt, is hoe het kan dat gevoelens van angst of spanning kunnen worden omgezet in depressieklachten. Ook wordt bekeken wat de rol daarbij is van de school, mentor of de thuissituatie. Het doel van het onderzoek is om te achterhalen wat scholen kunnen ondernemen om deze klachten te stoppen.
De conclusies kunnen pas na enkele jaren worden getrokken, maar er wordt een website opgezet waarop de tussentijdse resultaten zullen worden gedeeld.
Door: Nationale Onderwijsgids