Normal_college__studenten__studeren__collegezaal__studie

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) waarschuwt dat hogescholen en universiteiten steeds meer een ivoren toren worden. De bond baseert zich op het jaarlijkse onderzoek van de onderwijsinspectie ‘de Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat er in het onderwijs een tweedeling dreigt te ontstaan. Om op de hogeschool of universiteit terecht te komen maakt het niet alleen uit hoe slim je bent, maar ook wat de achtergrond van je ouders is. Dit meldt de LSVb.

LSVb-voorzitter Tariq Sewbaransingh: “Het is te gek voor woorden dat niet je intelligentie maar je afkomst bepaalt of je kunt studeren. We moeten nu ingrijpen om te voorkomen dat hogescholen en universiteiten een ivoren toren worden”.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren met ouders die niet gestudeerd hebben of die een migratieachtergrond hebben, minder kansen hebben om door te stromen. Zelfs als ze even slim zijn. Daarom concludeert de inspectie dat ‘in het Nederlands onderwijs bubbels van gelijkgestemden ontstaan waar leerlingen nauwelijks uitkomen’.

Exemplarisch hiervoor is het percentage jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond dat doorstroomt naar de universiteit. Waar in het vwo 23 procent van de leerlingen een niet-westerse migratieachtergrond heeft, is dat op de universiteit nog maar 14 procent. “In Nederland willen we niet dat je afkomst je kansen in het leven bepaalt. Maar de treurige werkelijkheid is dat de plek waar je wieg staat veel invloed heeft op je onderwijsloopbaan,” aldus Sewbaransingh.

De afgelopen jaren zijn er in het hoger onderwijs maatregelen ingevoerd die de gelijke kansen beperken. Uit onderzoeken naar het leenstelsel, onderwijsvormen, bindend studieadvies en selectie blijkt telkens dat studenten met bepaalde achtergrondkenmerken vaker uitvallen of niet doorstromen.

Zo blijkt ook dat dat bijna 40 procent van alle masteropleidingen selecteert. De steeds maar toenemende selectie aan de poort zorgt dat daar nog een schifting wordt gemaakt. Ook hier blijkt dat afkomst een grote rol speelt in het al dan niet toegelaten worden tot een opleiding. Sewbaransingh: "Vooral de universiteit wordt voor grote groepen studenten niet een plek waar je wordt beoordeeld op je kunnen, maar waar je vooral wordt beoordeeld op hoe handig je selectieprocedures kunt doorkomen."

De LSVb hoopt dat de politiek met de resultaten van het inspectieonderzoek aan de slag gaat. Sewbaransingh: “Tot nu toe is er vooral veel gesproken over kansengelijkheid maar weinig gedaan. Het is tijd voor actie!”

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids