Tot op heden is er beperkt maar overtuigend onderzoek dat aantoont dat gastvrijheid een positieve invloed heeft op het welzijn van de patiënt en op een snel herstel. Tegelijkertijd is het onderzoek naar de patiëntervaring in de gezondheidszorg gefragmenteerd en meestal lokaal gericht. De samenwerking met de vijf Nederlandse hotelscholen en de uitrol van een landelijk platform moet hier verandering in brengen. Dit meldt Hotelschool The Hague.
NOG
Vijf hotelscholen starten gezamenlijk onderzoek naar gastvrijheid in ziekenhuis
-Regelmatig vragen ziekenhuizen hotelscholen onderzoek te doen. Verbetering van patiënt- of medewerkersbeleving, on— en off boarding, voedingsconcepten, of bewegwijzering: het zijn slechts enkele van de onderwerpen die regelmatig vanuit ziekenhuizen opkomen op het expertisegebied van de hotelscholen.
Ziekenhuizen en hotels tonen veel gelijkenis op het gebied van niet-medische dienstverlening. Waar hotelgasten zich in hotels welkom voelen, voelen patiënten zich vaak verloren, zitten lang in de wachtruimtes waar weinig afleiding is of koffie te krijgen. Een onwelkome ervaring wanneer men zich toch al niet goed voelt.
De samenwerking met de vijf Nederlandse hotelscholen en de uitrol van een landelijk platform moet hier verandering in brengen. Het doel van het platform is tweeledig. Ten eerste willen de onderzoekers van de hotelscholen met hun kennis van gastvrijheid de verschillende ervaringen of ‘guest journeys’ (van patiënten, bezoekers, medewerkers etc.) in ziekenhuizen helpen verbeteren.
Het tweede doel de ontwikkeling van onderwijs en trainingen op het raakvlak van deze vakgebieden, zowel voor studenten hotelschool of facilitair management als voor studenten verpleegkunde en gezondheidszorg.
Naast verschillende onderzoeken die op dit moment lopen in ziekenhuizen, heeft het platform het schrijven van een handboek en wetenschappelijke publicaties op de agenda staan.
Door: Nationale Onderwijsgids