Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we terugblikken op wat er is gebeurd in onderwijsland. Wat waren deze week de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag?
Maandag: Prinses Amalia krijgt eigen documentaire voor haar achttiende verjaardag
Prinses Amalia krijgt voor haar achttiende verjaardag een documentaire bij Net5. 'Prinses Amalia: tiener op weg naar de troon' geeft een inkijkje in het leven van de troonopvolgster door middel van verhalen van mensen dichtbij haar.
Dinsdag: Zwembranche ontkent extra maatregelen niet, maar QR-code komt er niet in
Zwembaden en zwemscholen gaan niet meewerken aan het invoeren van een QR-code, laten de Nederlandse Stichting Water- & Zwemveiligheid (NSWZ), Eerste Nederlandse Vak Opleiding Zwemonderwijzers (ENVOZ) en ZwemOnderwijs Nederland (ZON) weten. Volgens de organisaties sluit een dergelijke maatregel een grote groep zwemleerlingen buiten. Daarbij is het praktisch gezien niet haalbaar door grote personeelstekorten. Ook levert het een "stroom aan opzeggingen" op.
Woensdag: Taboe op abortus alleen maar groter na gastlessen op midelbare school
Diverse organisaties van gynaecologen, abortusartsen, expertisecentrum Rutgers en Fiom roepen op tot strengere regels tijdens gastlessen over abortus op middelbare scholen en mbo’s. Aanleiding voor hun zorgen zijn het toenemende aantal organisaties die gastlessen geven en scholieren ervan moeten overtuigen dat abortus niet goed is.
Donderdag: Sinterklaas arriveert in Maastricht zonder zwarte pieten
Bij de intocht van Sinterklaas in Maastricht zullen alleen roetveegpieten de sint begeleiden. "De sint is verheugd te melden dat zijn pieten eindelijk hun nieuwe uitstraling kunnen tonen", schrijft het comité Intocht Sint Nicolaas Maastricht woensdag in een persverklaring. Het is voor het eerst dat Sinterklaas in Maastricht kiest voor het volgen van de landelijke lijn en afziet van begeleiding door Zwarte Piet.
Vrijdag: Meer maatwerk nodig voor leerlingen met rekenproblemen
Als een leerling niet meekomt met rekenen, krijgt deze volgens wetenschapper Marije Huijsmans te snel het label rekenzwak opgeplakt. Een term die de lading niet dekt en die de leerling kan demotiveren. Haar advies? “Onderzoek waar zijn sterke en zwakke punten liggen, zodat je hem verder kunt helpen.”
Door: Nationale Onderwijsgids