Studenten Saxion vechten negatief BSA met succes aan

Het College van Beroep voor de Examens (Cobex) heeft eind september vier Saxion-studenten gehoord die hun negatief bindend studieadvies (BSA) aanvochten. Alle vier de studenten kregen gelijk. In drie gevallen woog de hogeschool de persoonlijke situatie van de studenten onvoldoende mee en in het vierde geval lag de schuld deels bij de student maar handelde de academie ook verwijtbaar. Dit meldt SaxNow. 

Twee studenten van de Academie Creatieve Technologie (ACT), eentje van de School of Finance and International Business (SFIB) en een student Academie Bestuur, Recht & Ruimte (ABRR) vochten hun negatief BSA aan. Een van de ACT-studenten heeft een vorm van autisme, problemen thuis en was tijdens het vierde kwartaal ziek tijdens de examenweek. Een andere student van dezelfde academie had een aandoening die uiteindelijk tot een chronische depressie leidde. Ook was er een tekort aan hoognodige medicatie waardoor de student twee weken lang zonder zat.

Gebrek aan passende motivering voor BSA

In het eerste geval vindt het college dat de academie de persoonlijke omstandigheden onvoldoende heeft meegewogen bij het negatieve BSA en in het tweede geval wist de academie niet af van omstandigheden af, maar desondanks besloot de academie tot een BSA vanwege het missen van punten gedurende het hele collegejaar. Hoe dan ook, vindt Cobex dat de academie onjuist heeft gehandeld. Een stoornis speelt immers niet gedurende enkele weken, maar het hele jaar.

Ziekte in de familie

Voor de student van de SFIB geldt dat hij of zij ernstige ziektegevallen had in de familie, waardoor deze slechts 25 van de 48 studiepunten behaalde. De academie was van mening dat studiepuntengat te groot was voor enkel gezondheidsproblemen in de familie. Volgens het beoordelingscollege heeft de academie de druk bij de student gelegd en dat had niet gemogen. De SFIB had moeten aantonen dat de omstandigheden van de student niet van invloed waren op de resultaten, maar kon dat niet.

Verdwenen document

De situatie van de student aan de ABRR was iets anders. Deze kampte niet met ziektes, stoornissen of gezondheidsproblemen in de familie. Deze student kwam drie studentenpunten voor één vak tekort. Echter mocht de student hiervoor een werk inleveren, die hij bij de balie van de academie achterliet. Helaas was het document op een mysterieuze wijze kwijtgeraakt en leverde dit hem een niet ingeleverd/niet ingeschreven-beoordeling op. Hoewel de student hier zelf ook tijdig had kunnen ingrijpen, volgde het oordeel van de ABRR ook later dan normaal. Volgens het Cobex is nergens bewezen dat de student niet geschikt was en had de academie hem het voordeel van de twijfel moeten geven.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky