Academici stoppen eerder met lesgeven dan hbo-geschoolde collega's

Anderhalve keer vaker dan startende hbo-geschoolde docenten stoppen collega’s met een universitaire opleiding met lesgeven in het voortgezet onderwijs. De kortere opleiding en onvoldoende begeleiding spelen een voorname rol. Dat meldt CNV Onderwijs.

Universitair geschoolde docenten voelen zich vaak minder bekwaam dan leraren met een hbo-diploma, met name op het gebied van klassenmanagement. Dit omdat hun opleiding korter is en minder gericht op praktijkervaring. Daarnaast vinden veel starters de begeleiding op school niet voldoende. Dat blijkt uit onderzoek van Voion, het Arbeidsmarkt & Opleidingsfonds VO, dat aan 193 startende leraren een vragenlijst stuurde. Ook werden acht universitair geschoolde oud-docenten die hooguit zes jaar voor de klas stonden en acht studenten aan universitaire lerarenopleidingen geïnterviewd. Zij moesten vragen beantwoorden over hun verwachtingen, in hoeverre deze aansluiten bij de praktijk, waar ze als starters tegenaan lopen, waarom ze zo snel weer besloten te stoppen als docent en wat de sector kan doen om hen te behouden.

Bredere loopbaanmogelijkheden 

Naast eerder genoemde oorzaken blijken ook financiële mogelijkheden en bredere loopbaanmogelijkheden buiten het onderwijs een rol te spelen. Universitair geschoolde docenten kunnen er vaak meer verdienen en hebben meer carrièremogelijkheden dan hun hbo-opgeleide collega's.

Lesreductie voor starters 

Om de uitstroom te verminderen, worden er verschillende aanbevelingen gedaan. Voor VO-scholen is het advies om de werkdruk te verlichten, bijvoorbeeld door de in cao vastgelegde lesreductie voor starters daadwerkelijk toe te passen.

Ruimte voor afwisseling en ontwikkeling 

Gepleit wordt ook voor een inschaling die recht doet aan de kennis, kunde en ervaring van de starter, met voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling, salarisgroei en transparantie over deze mogelijkheden. Daarnaast is voldoende begeleiding op maat belangrijk en meer ruimte voor afwisseling en ontwikkeling, bijvoorbeeld door leraren de tijd te geven om hun lessen en lesmateriaal te evalueren en te verbeteren.

Klassenmanagement 

Een advies voor universitaire lerarenopleidingen is om meer aandacht te besteden aan klassenmanagement, zodat startende docenten beter voorbereid zijn op het reilen en zeilen in de klas.

Door: Nationale Onderwijsgids