Het Amsterdamse vervoer voor leerlingen en mensen met een beperking moet efficiënter en makkelijker worden. Nu wordt het vervoer door te veel verschillende partijen geregeld. Dit meldt het Parool.
Het doelgroepenvervoer in Amsterdam loopt achter. Dankzij moderne techniek, apps en slim gebruik van data wordt alles efficiënter, maar het doelgroepenvervoer vormt daarop een uitzondering. Leerlingen die van school naar de naschoolse opvang willen, worden eerst naar huis gebracht omdat het vervoer door verschillende partijen wordt geregeld.
De gemeente Amsterdam wil daarom dat bedrijven met innovatieve oplossingen komen om vervoer voor mensen met een beperking te verbeteren. Vraag en aanbod moeten beter gekoppeld zijn, routes moeten handiger worden ingericht en het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) moet te combineren zijn met het regulier openbaar vervoer.
Op deze manier moet Amsterdam binnen een paar jaar koploper zijn op het gebied van slim, modern en innovatief doelgroepenvervoer. Vanaf april 2017 moet het nieuwe doelgroepenvervoer operationeel zijn.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids