Vandaag staat er weer een vers maandoverzicht voor jullie klaar. Welke onderwerpen domineerden het nieuws deze afgelopen oktober? Naast het nieuwe kabinet, het kersverse regeerakkoord en de wijdverbreide staking in het basisonderwijs hebben we ook aandacht voor positief onderwijsnieuws. Ook blijken er enkele opmerkelijke nieuwsfeitjes te circuleren.
Kabinet Rutte III: ministerposten
Het belangrijkste nieuws van oktober is natuurlijk de vorming van het nieuwe kabinet en de verdeling van de ministerposten. Het onderwijs heeft in Rutte III maar liefst twee ministers gekregen: Ingrid van Engelshoven van D66 zwaait de scepter over het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen. De minister voor het nieuwe basis- en voortgezet onderwijs en media is Arie Slob van de Christenunie geworden. Minister Slob heeft ook het grootste vertrouwen van de kiezers,
blijkt uit onderzoek van Eenvandaag.
Onderwijsafspraken in vogelvlucht
Naast de beloofde 270 miljoen euro voor het verhogen van de salarissen van basisschoolleerkrachten, komt er bijna 450 miljoen voor de verlaging van de werkdruk, in de vorm van bijvoorbeeld extra onderwijsassistenten en kleinere klassen. In de vroeg- en voorschoolse opvang komt meer aandacht voor achterstandsleerlingen. Het voorgezet onderwijs krijgt meer verlengde brugklassen en de huidige rekentoets wordt afgeschaft. Ook komt er een vrijwillige maatschappelijke dienstplicht. Er komt meer aandacht voor burgerschap in het mbo en de doorstroom van leerlingen. Het leenstelsel blijft bestaan, maar het collegegeld voor het eerste studiejaar wordt gehalveerd, voor pabo’ers geldt dit voor de eerste twee jaren.
Staking basisschoolleraren
Oktober is ook de maand waarin de basisschoolleraren hun eerste stakingsdag hielden. Ruim 50.000 meesters en juffen gingen op
donderdag 5 oktober naar Den Haag om in het Zuiderpark te protesteren tegen de lage salarissen en de hoge werkdruk in het basisonderwijs. De toegezegde 270 miljoen euro voor hogere salarissen vinden ze te weinig; daarvoor is volgens de onderwijsorganisaties zeker 900 miljoen euro nodig. Daarnaast willen ze een half miljard euro op tafel hebben om de werkdruk te verlagen.
Een paar dagen voor de staking van 5 oktober waarschuwden Thijs Roovers en Jan van de Ven van
PO in Actie al dat de leraren in november zeker twee dagen het werk gaan neerleggen, als deze staking niets zou opleveren. Deze uitspraak zorgde voor grote verbazing en enige terughoudendheid bij de PO-Raad, de AOb en CNV Onderwijs. Het plan bleek namelijk nog niet gecommuniceerd te zijn naar de vakbonden.
Nadat de staking van 5 oktober enigszins was ingedaald, peilden de AOb en de AVS zelf onder hun leden hoe groot de actiebereidheid nog was. Wat bleek? 96 procent van de leraren en 85 procent van de schoolleiders zullen nieuwe acties steunen.
PO in Actie, VO in Actie, MBO in Actie, WO in Actie
Actiebereidheid genoeg in het onderwijs. Dat blijkt wel uit de
twitteraccounts die een paar weken geleden als paddenstoelen uit de grond schoten. Meer geld en minder werkdruk is ook hier het adagium. De docenten zijn teleurgesteld in het nieuwe regeerakkoord, omdat het lerarentekort nauwelijks wordt genoemd.
Studenten blijven achter
Voor studenten wordt het er deze maand niet beter op. Uit onderzoek van de LSVb blijkt dat meer dan één op de drie studenten een verhoogde kans heeft op een burn-out. De problemen rond de huisvesting van met name buitenlandse studenten zal hierin ook niet meehelpen, laat staan het debacle met de mogelijk krakkemikkige vloerconstructies van verschillende schoolgebouwen. Een andere domper is dat
het leenstelsel blijft, met als lichtpuntje de halvering van het collegegeld het eerste studiejaar.
Overige nieuwsfeitjes
Gelukkig was het niet allemaal kommer en kwel in oktober. Voor de kinderopvang was het goede nieuws dat ruim 50.000 meer kinderen naar de opvang gingen dan vorig jaar. De Eerste Kamer stemde in met het verzelfstandigen van de Associate degree. En dit jaar zijn er weer vier nieuwe leraren die de titel Leraar van het Jaar 2017 mogen dragen.
Benieuwd wie?
Ter afsluiting nog wat opmerkelijke ‘feitjes’. Zo bleek dat het lerarentekort heel makkelijk kan worden opgelost door
deeltijdleraren. En
dyslexie kan simpelweg worden vastgesteld door iemand diep in de ogen te kijken. Of zit de werkelijkheid iets ingewikkelder in elkaar?
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids