Buitenspelen verbetert de cognitieve vaardigheden. Dat blijkt uit Noors-Canadees onderzoek. Wanneer kinderen veel tijd doorbrengen in de buitenlucht, ontwikkelen ze betere capaciteiten tot zelfregulering. Daarnaast is het goed voor kinderen die last hebben van concentratieproblemen. Dat meldt UnitedConsumers.
In de Westerse landen gaan steeds meer vrouwen snel weer aan het werk na de bevalling en volgens onderzoek gaat dat aantal de komende jaren alleen maar stijgen. Daardoor is het belangrijk om onderzoek te doen naar de invloed van kinderdagverblijven op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen. De methoden van kinderdagverblijven lopen vandaag de dag ver uiteen, al zijn er steeds meer instanties die het buitenspelen bevorderen.
Scandinavische kinderen spelen het meest buiten
Scandinavische kinderdagverblijven lopen wat betreft buitenspelen voorop: bij sommige kinderdagverblijven spelen de kinderen zelfs 9 uur per dag buiten. Omdat de populariteit van dat soort kinderdagverblijven blijft toenemen, vonden onderzoekers van de Universiteit van Montréal en de Universiteit van Oslo het nodig om te onderzoeken wat het effect van buitenspelen is op de ontwikkeling van kinderen. ER waren al eerder literatuurstudies gedaan die suggereerden dat regelmatige blootstelling aan de buitenlucht goed is voor de gezondheid van kinderen.
Cognitieve testen en beoordelingen
De onderzoekers besloten te kijken of er een verschil zit tussen de ontwikkeling van kinderen die minstens 1 uur per dag buiten spelen en kinderen die minstens 7 tot 9 uur per dag buitenspelen. In het onderzoek werden de concurrerende en langetermijn relaties onderzocht tussen de tijd die kinderen in het kinderdagverblijf buiten doorbrengen en hun cognitieve- en gedragsontwikkeling tijdens de kleuterschool en lagere school. Ze gebruikten daarvoor cognitieve testen en beoordelingen van ouders en leraren.
Minder hyperactiviteit
Aan het onderzoek deden 562 Noorse kleuters, waarvan 298 meisjes, over een periode van vier jaar mee. Hun concentratieboog werd onderzocht en hun leraren beoordeelden hun gedrag. Groeicurveanalyses lieten een positieve relatie zien tussen buitenuren en de concentratieboog. Daarnaast lieten ze een omgekeerde relatie zien tussen buitenuren en onoplettendheid- en hyperactiviteitsymptomen. De resultaten tonen aan dat buitenspelen op de kleuterschool en het kinderdagverblijf de ontwikkeling van concentratie kan ondersteunen en ervoor zorgt dat ze minder snel hyperactiviteit ontwikkeln.
Conclusie
De resultaten van het onderzek suggereren dat buitenactiviteiten een goedkope, makkelijke en milieuvriendelijke manier zijn om de zelfregulerend capaciteiten en cognitieve ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. Daarnaast is het een veilige manier om om te gaan met kinderen die last hebben van een hyperactiviteitsoornis. Voor sommige kinderen kan een hoge dosis aan natuur zelfs een alternatief zijn voor medicatie. Dit is volgens de onderzoekers nog wel een speculatie, maar daar gaan ze in de toekomst meer onderzoek naar doen. De natuur is altijd makkelijk toegankelijk, zelfs in woonwijken. De meeste dorpen en steden hebben wel een park en de onderzoekers raden het aan kinderen zo veel mogelijk buiten te laten zijn.
(Deze informatie is samengesteld door UnitedConsumers)