(Novum) - Een groep bedrijven, instellingen en overheden gaat proberen extra banen voor jongeren te creëren in een poging de jeugdwerkloosheid terug te dringen. Dat werd afgesproken in het Jongerenakkoord tijdens de landelijke Werkweek, die donderdag van start ging. Tussen de initiatieven zitten grote verschillen.
Onder meer KPN, Philips, Samsung, Coca-Cola, Albert Heijn, ABN AMRO en Rabobank doen, op verschillende manieren, mee. Ook de Rijksoverheid, de gemeente Den Haag en de Belastingdienst deden toezeggingen. Niet alle ondertekenaars van het akkoord bieden banen of werkplekken aan. Slechts een deel van de 26 deelnemende partijen beloofde donderdag vacatures voor starters, extra leerbanen en stages.
Zo stelt zuivelproducent FrieslandCampina driehonderd leerbanen beschikbaar, staalproducent Tata Steel honderd. De Rijksoverheid zelf is een project gestart waar dertien jongeren met een diploma stage kunnen gaan lopen om ervaring op te doen. ABN AMRO zegde toe jaarlijks honderd jongeren aan te nemen in traineetrajecten, terwijl Rabobank onder meer mkb-klanten gaat oproepen de jeugdwerkloosheid aan te pakken.
"Het is door de crisis niet altijd mogelijk om meteen banen aan te kunnen bieden", zegt een woordvoerder van het initiatief donderdag. "Werkgevers hebben gekeken op welke manieren zij kunnen bijdragen. Het is de bedoeling dat deze groep voortrekkers het initiatief uitrolt onder klanten, zodat het zich als een olievlek over het land kan verspreiden. Dan kunnen we dit najaar of in het voorjaar met nieuwe bedrijven afspraken maken."
De ondertekenaars van het Jongerenakkoord maakten de afspraken met minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher (PvdA) en ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk. Een doelstelling is niet gesteld.