Normal_philipse_business_school

De gemeenten Rijswijk en Den Haag zijn gestart met een uniek project waarin ze mensen, met een afstand tot de arbeidsmarkt, een vakopleiding en uitzicht op een baan bieden. Onlangs zijn er bijna 40 medewerkers, die voorheen geen passend werk konden vinden, begonnen met een verkorte vakopleiding tot Klantcontact medewerker. Wethouder Björn Lugthart (Sociale zaken) en Beleidsmedewerker Fiona Willems van de Gemeente Rijswijk stonden onlangs vol trots voor de klas en maakten kennis met deze groep. 

Bij een vakopleiding worden medewerkers opgeleid voor een specifiek vak of beroep: van timmerman tot accountant en van Klantcontact medewerker tot lasser. De lesuren op school maken maar een klein deel uit van de opleiding en het grootste deel van de week zijn de medewerkers aan het werk. In het geval van de Gemeenten Rijswijk en Den Haag worden alle deelnemers aan het project voor eind augustus opgeleid tot Klantcontact medewerker. De opleiding wordt verzorgd door Philipse Business School.

Gemeenten Rijswijk en Den Haag realiseren dit project in samenwerking met KANS, een bedrijf voor customer service. Initiatiefnemers en bedenkers, Chris Krijger en Remco Engels, richtten KANS op met als doel mensen met een uitkering aan een baan te helpen en bedrijven en overheden te ondersteunen bij het nakomen van social return verplichtingen, de participatiewetgeving en de banenafspraak. “KANS ontzorgt organisaties in hun sociale verplichtingen. We zijn trots op de resultaten die we tot nu toe hebben behaald, maar nog veel trotser op het feit dat de medewerkers staan te popelen om echt te beginnen”, aldus Engels.

Ook de medewerkers bruisen van de energie. “Ik ben erg blij met deze kans, maar ook met het officieel certificaat dat ik straks krijg”, “ik heb in de afgelopen dagen al veel geleerd en vind het erg leuk dat ik het geleerde straks in de praktijk kan gaan brengen” en “we hebben allemaal een ding gemeen: dat is onze langdurige werkeloosheid en dat geeft direct een hele hechte band”, zeggen enkele medewerkers die aan de opleiding begonnen zijn.

Ook verschillende andere gemeenten en ondernemingen hebben interesse getoond. Er lopen al diverse gesprekken en initiatiefnemers Chris en Remco gaan een drukke periode tegemoet. “Er wordt in Nederland veel gesproken over sociale verplichtingen en hoe hiermee om te gaan, wij hopen hiermee te laten zien dat wat wij doen prima werkt,” aldus Engels. 

(Advertorial)