De Tweede Kamer roept de regering op om nu echt werk te maken van inclusief onderwijs. Tijdens de stemmingen van 3 maart zijn alle moties aangenomen die de zaak moet versnellen. De Tweede Kamer dwingt de minister verdergaande maatregelen te treffen op punten waar Ieder(in) zich al jaren hard voor maakt. Met dit lobbysucces komt inclusief onderwijs een stap dichterbij. Dit meldt Ieder(in).
NOG
Kamer: nu werken maken van inclusief onderwijs
-Het wordt voor scholen voor speciaal onderwijs mogelijk om te experimenteren met de inkoop van zorg op school. De minister had al een voorstel gedaan om in twee pilot regio’s te oefenen met deze vorm van collectieve inkoop van zorg. Maar dat ging de Tweede Kamer niet ver genoeg. Een aangenomen motie maakt nu mogelijk dat elke regio die dat wil kan experimenteren met de inkoop van zorg op school. Ieder(in) is daar blij mee.
Ieder(in) maakt zich nog wel zorgen over deze pilots, omdat de gemeente de inkoop van de zorg zou gaan regisseren. Ieder(in) voorziet een grote chaos, omdat met de inkoop van jeugdhulp ook veel problemen zijn geweest. Bovendien is bij gemeenten nog onvoldoende kennis aanwezig over zorg en onderwijs. Ieder(in) heeft deze zorg bij de Tweede Kamer neergelegd en zal er op toe zien dat de uitvoering van de pilots strak gemonitord wordt.
De Tweede Kamer wil dat de Samen naar School klassen erkend worden als onderwijsprogramma. Daarmee wordt het mogelijk dat kinderen met zeer ernstige beperkingen een plek krijgen in het regulier onderwijs, waar zij in kleine klassen les krijgen maar ook samenwerken met leerlingen zonder beperkingen. Hierdoor komen de werelden van leerlingen met en zonder beperkingen door ontmoeting en samen leren dichter bij elkaar. De Samen naar School klassen zijn een mooi voorbeeld van hoe inclusief onderwijs werkt en wat het oplevert.
Er zijn nog steeds te veel kinderen die geen passend onderwijs kunnen krijgen en thuis komen te zitten. De minister moet voor het einde van het jaar het aantal thuiszitters tot de helft terug brengen, vindt de Kamer. Bovendien moet hij bindende afspraken maken over hoe hij dit voor elkaar gaat krijgen.
Ook wil de Tweede Kamer dat de regering de huidige thuiszittersproblematiek regionaal in kaart brengt en categoriseert naar redenen van thuiszitten en ondersteuningsvraag. Er moet in samenspraak met betrokken partijen alle dossiers van thuiszitters opnieuw bekeken worden, zodat leerlingen een passende plek vinden in het onderwijs.
Eind mei of begin juni vindt de evaluatie van de Wet passend onderwijs plaats. Dan zal blijken of deze wetgeving voldoende basis vormt voor de uitrol naar inclusief onderwijs, zoals het VN-Verdrag Handicap voorschrijft. Ieder(in) is van mening dat passend onderwijs geen inclusief onderwijs is.
Door: Nationale Onderwijsgids