Veertien Amsterdamse mbo-studenten gaan de gemeente adviseren over onderwerpen als onderwijs, discriminatie op de arbeidsmarkt en het beleid rondom de coronamaatregelen. Samen vormen zij de ‘mbo-denktank’. Ze krijgen een vaste plaats aan de beleidstafels en praten met wethouders en andere beleidsmakers over problemen die hun eigen leven beïnvloeden, en de mogelijke oplossingen daarvoor. Dit meldt de gemeente Amsterdam.
De studenten krijgen ook trainingen, bijvoorbeeld over beleid maken, effectief communiceren, lobbyen en pitchen.
Verschillende achtergronden
De veertien studenten hebben verschillende studieachtergronden: van student meubelmaker tot student onderwijsassistent. Ze zijn afkomstig van de vier Amsterdamse mbo-instellingen: ROC van Amsterdam, ROC TOP, Hout- en Meubileringscollege (HMC) en het Mediacollege. Deze eerste lichting van de mbo-denktank loopt van januari tot het einde van het studiejaar en komt in elk geval één keer per maand online samen. De studenten zijn enthousiast over de denktank.
Qichell, event producer aan ROCvA: “Ik zie veel dingen misgaan in het onderwijs. Veel oude mensen die beslissen over ons. Jongeren moeten zichzelf vertegenwoordigen.”
Valeria, juridische dienstverlening en HRM, ROCTOP: ”Ik wil wat betekenen voor de stad. Meedenken en meehelpen aan een betere toekomst."
Kees, ondernemend meubelmaker, HMC: ”Ik mis bepaalde dingen in mijn opleiding, ik wil graag aan het denken worden gezet buiten de studie om."
Het verschil maken
Voor jongeren zijn de drempels om mee te praten over beleid vaak hoog. Lokaal beleid heeft soms een stoffig imago, terwijl het wel grote impact heeft op hun leven. Jongeren kunnen in hun eigen stad, school of wijk het verschil maken, maar dit moet wel worden georganiseerd. Met de mbo-denktank wil de gemeente deze jongeren een platform geven.
Door: Nationale Onderwijsgids