Om het tekort aan technische vakmensen aan te vullen is donderdag 9 maart de mbo-opleiding Railtechniek gestart: een nieuwe samenwerking tussen ProRail, Railcenter, Technical Valley en de deelnemende spooraannemers. De deelnemers van de mbo-opleiding volgen een volledig betaald werk- en leertraject. Dat meldt ProRail.
Momenteel is er een tekort aan railtechnisch opgeleide mensen en de benodigde instroom binnen de spoorbranche wordt niet gehaald. Ook is er extra personeel nodig om de verwachte groei op te vangen. We verwachten in 2030 namelijk een groei van 30 procent meer reizigers en 50 procent meer goederenvervoer.
Na 16 weken aan de slag in de praktijk
Door te investeren in het ontwikkelen en het aanbieden van een gerichte opleiding Railtechniek op mbo-niveau proberen we deze tekorten aan te pakken. Deelnemers aan het traject worden gericht opgeleid tot monteur Energievoorziening of Treinbeveiliging en volgen een volledig betaald werk- en leertraject. Bijzondere aan dit traject is dat de deelnemers door het gerichte opleiden al na 16 weken in de praktijk aan de slag kunnen. In deze nieuwe situatie kan de branche 1,5 jaar sneller over volledig gediplomeerde vakmensen beschikken.
William Bijker, Directeur Opleiden bij Technical Valley: “Wij bieden een unieke combinatie van werven en opleiden van technici. Dat we dit nieuwe traject zo succesvol hebben kunnen opstarten, is ontzettend mooi. Ik ben trots dat wij met mbo Railtechniek waarde toevoegen aan onze technische collega’s en de spoorsector.”
Theorie- en praktijklessen
De eerste 16 weken volgen de deelnemers de benodigde theorie- en praktijklessen. Daarna volgt de beroepspraktijkvorming, waarbij de toekomstige monteurs twaalf maanden lang onder begeleiding leren en werken bij een van de aangesloten spooraannemers: Dura Vermeer, BAM Infra Rail en StruktonRail.
Henk van Oostveen, directeur Railcenter: “Met het traject mbo Railtechniek bieden we toegevoegde waarde voor de railsector door onze unieke kennis van de railinfra techniek te verbinden met een mbo-opleiding.”
Na drie jaar in vaste dienst
Na het afronden van het driejarige traject komen de monteurs in vaste dienst bij de spooraannemer die ze in het begin gekozen hebben.
Door: Nationale Onderwijsgids