Mbo-studentenvertegenwoordiger JOB MBO heeft vorig jaar flink minder klachten ontvangen dan de jaren ervoor. Waar in de afgelopen jaren zeker 800 klachten binnenkwamen van mbo-studenten en hun ouders, daalde dat vorig jaar naar 300. Reden voor de significante daling is mogelijk dat elke school sinds 2023 verplicht is om een eigen klachtenportaal te hebben waar hun studenten terechtkunnen. Dit melden MBO Today en JOB MBO.
Veel mbo’er stappen dankzij deze verplichting eerst naar hun eigen school, voordat ze contact zoeken met JOB MBO. Niet alleen het aantal klachten nam af, ook het aantal vragen. Desondanks is de belangenbehartiger van mening dat het recht op klagen bij de eigen school weinig impact heeft gehad op het aantal klachten dat bij de organisatie terechtkwam. JOB MBO ontving vooral klachten over toetsen en examens. Dat is niet anders dan voorgaande jaren. Wel kwamen er beduidend meer vragen binnen over rekenen. Veel vragen en klachten gingen over de verplichte rekentoets, waar studenten en hun ouders zorgen over hebben.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky