Scholen hard op zoek naar nieuwe docenten, vooral voor Nederlands

In het schooljaar 2023/’24 ontstonden minder nieuwe vacatures in het onderwijs dan in het schooljaar daarvoor. Omgerekend naar voltijdbanen was het verschil nog groter. Voor leraren Nederlands, waar de meeste vraag naar was, ontstonden in 2023/’24 wel meer vacatures dan een jaar eerder. Ondanks dat er minder nieuwe vacatures bij kwamen, steeg het aantal openstaande vacatures wel. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2023/’24 ontstonden ruim 39 duizend vacatures in het onderwijs. Het gaat om vacatures in het basis- en voortgezet onderwijs, het speciaal onderwijs en het mbo. Een jaar eerder ontstonden er ruim 41 duizend vacatures in het onderwijs.

Deeltijdbanen 

Veel vacatures waren het afgelopen schooljaar voor deeltijdbanen, waardoor het totaal aantal gevraagde uren in de vacatures van 2023/’24 neerkwam op 24,8 duizend voltijdbanen (ook wel voltijdequivalenten of vte). Dat is 16 procent minder dan in het schooljaar daarvoor, toen er vacatures ontstonden voor in totaal 29,4 duizend vte.

Onderwijsassistenten 

Scholen zochten vooral minder nieuwe onderwijsassistenten. In schooljaar 2022/’23 ontstonden er vacatures voor bijna 2,2 duizend voltijdbanen van onderwijsassistenten. In 2023/’24 waren dit er 1,3 duizend, bijna 40 procent minder. In beide schooljaren was de vraag naar leraren het grootst. Wel was in 2023/’24 het aantal gevraagde vte 11 procent lager dan het jaar daarvoor.

Leraren Nederlands 

In schooljaar 2023/’24 zochten middelbare scholen het meest naar leraren Nederlands. De ontstane vacatures waren goed voor 1 350 vte. In 2022/’23 waren dit er 960. Ook zochten scholen veel leerkrachten voor wiskunde, lichamelijke opvoeding, Engels, en CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) en kunstvakken. Voor deze vakken ontstonden, omgerekend naar voltijdbanen, juist minder vacatures dan een jaar eerder.

Vast contract 

De meeste nieuwe vacatures in het onderwijs boden in 2023/’24 een vast contract of uitzicht op een vast contract aan. Voor vacatures voor directeuren gebeurde dat met 90 procent het vaakst. Voor leraren en overige ondersteuners, zoals onderwijsbegeleiders, roostermakers of conciërges, bood 85 procent van de vacatures een vast contract of uitzicht op een vast contract. Bij vacatures voor onderwijsassistenten was dat 79 procent.

Tijdelijke vervanging 

Vergeleken met andere vacatures in het onderwijs waren die voor leraren het vaakst voor het tijdelijk vervangen van iemand, namelijk bij 3 procent van de vacatures. Bij onderwijsassistenten was dit met 1 procent het minst vaak het geval.

Door: Nationale Onderwijsgids