![ROC van Twente organiseert regionale Jeugd Vakwedstrijden Bakkerij ROC van Twente organiseert regionale Jeugd Vakwedstrijden Bakkerij](/uploads/article/article_image/72250/normal_Jeugd_Vakwedstrijden_Bakkerij_inzending_Lynouk.jpg)
Welke studenten van de bakkerij-opleidingen gaan door naar het Nederlands kampioenschap? Woensdag 12 februari was de spannende voorronde tijdens de regionale Jeugd Vakwedstrijden Bakkerij, voor de regio Oost. Daarbij was ROC van Twente de organisator van deze editie en dus stond het Atrium van de school aan de Wierdensestraat in Almelo vol met ware kunstwerken van brood en banket. Voor de bezoekers een lust voor het oog (en de neus): voor de juryleden ook voor de smaakpapillen, aangezien zij natuurlijk ook alles moesten proeven. Dat meldt het ROC van Twente.
In totaal gingen 61 studenten van de verschillende scholen in zeven categorieën de strijd met elkaar aan. De elf deelnemende studenten van ROC van Twente streden mee in de categorieën Patissier en Zelfstandig werkend banketbakker. De studenten moesten voldoen aan een strikt gestelde opdracht, die voor elke bakkerijstudent in Nederland hetzelfde is.
Twee taarten en vijftien bonbons
De studenten die leren voor zelfstandig werkend banketbakker moesten twee taarten inleveren met minimaal vier verschillende smaken en vijftien bonbons met twee verschillende vullingen. De patisseriestudenten moesten twee identieke taarten met vier verschillende vullingen en een decoratie van chocolade, tien chocoladebars met twee verschillende vullingen en twee soorten friandises (kleine hapjes/gebakjes voor bij koffie of thee) á 10 stuks inleveren.
Oefenen op school of bij het leerbedrijf
In de aanloop naar de wedstrijden konden de deelnemers het maken van hun producten oefenen op school of bij hun leerbedrijf, om zo hun creaties te perfectioneren en inzicht te krijgen hoeveel tijd het maken kost.
Wedstrijdproducten
Op de wedstrijddag brachten docenten van de deelnemende scholen (Graafschap College, Rijn IJssel Vakschool en ROC Nijmegen) de wedstrijdproducten naar ROC van Twente. Het was nog een spannende klus om alle producten voor de wedstrijden ongeschonden in Almelo te krijgen. Daar kwam in het sfeervol ingerichte Atrium alles samen en vormden alle inzendingen een waar brood- en banketschouwspel. De vakjury ging ‘s middags aan het werk: alle kunstwerken werden bekeken, aangesneden en geproefd. Toen alle scores berekend waren, werden de makers van de winnende producten gebeld met het verzoek naar Almelo te komen. Het was best spannend, maar vooral heel leuk voor de studenten om daar van zoveel vakmensen te horen waarom hun producten als beste uit de bus waren gekomen. Ook werd bekend gemaakt welke winnaars genoeg punten hadden gehaald en door waren naar het Nederlands Kampioenschap.
Categorie Banketbakker niveau 3
In de categorie Banketbakker niveau 3, waar maarliefst 25 studenten aan meededen, wist Manoa Stroeve goud te behalen, met een 9,2. Manoa is hiermee door naar het Nederlands kampioenschap. Op hetzelfde podium eindige Elisa van Engelen op de derde plaats geëindigd met prachtige 8,9.
Categorie Patissier
In de categorie Patissier haalden ook twee van ROC van Twente studenten een podiumplaats: Lynouk Bruins won zilver met een cijfer 9,1. Maud Arink pakte brons met een 8,9.
Jeugd Vakwedstrijden Bakkerij
Sinds 1961 wordt een bakwedstrijd georganiseerd door docenten en mensen uit de bakkersbranche voor studenten brood- en banketbakkers: de Jeugd Vakwedstrijden Bakkerij. Per schooljaar kan een student meedoen op zijn of haar eigen niveau en zijn of haar vakbekwaamheid testen door middel van een regionale wedstrijd en een Nederlands kampioenschap. In zes regio’s zijn vinden eerst de regiowedstrijden plaats. De winnaar van elke regio mag vervolgens meedoen aan het Nederlands kampioenschap op woensdag 9 april.
Normaal gesproken is bij een wedstrijd het doel kampioen worden. De Jeugd Vakwedstrijden is bedacht met het doel studenten plezier te laten beleven aan het bakkersambacht en te motiveren het beste uit zichzelf te halen en het leren herkennen van kwaliteit en vakmanschap. De wedstrijdopdrachten zijn onder andere door docenten ontwikkeld om gedurende het jaar aan te sluiten bij de praktijklessen en het examen van de student.
Door: Nationale Onderwijsgids