
Er komen steeds meer tegengeluiden wat betreft de versoepeling van de urennorm. Driekwart van de mensen die reageerden op een peiling van De Telegraaf vindt het geen goed idee dat er minder lessen klassikaal worden gegeven. Dat meldt MBO Today.
De wet Verbetering aansluiting beroepsonderwijs arbeidsmarkt geeft scholen meer ruimte om het lesprogramma naar eigen inzicht te verdelen in klassikale lessen, praktijklessen en zelfstudie. Mbo-scholen moeten nu nog voldoen aan een strikte urennorm. Een lesprogramma moet minimaal 600 begeleide onderwijstijd bevatten. Mbo-studenten kregen vijftien jaar geleden veel minder les en daarom zijn de regels toen aangescherpt.
Blij
Docenten zijn over het algemeen blij met de voorgenomen versoepeling van de urennorm. Zij vinden de verplichting om 600 uur klassikaal les te geven onmogelijk, zeker als ze nog een aantrekkelijk lesprogramma proberen samen te stellen. Mbo-studenten willen juist zoveel mogelijk praktijkervaring opdoen. Klassikale lessen werken vaak demotiverend.
Kwaliteit van het onderwijs
Stichting Ouders & Onderwijs maakt zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs als er minder lessen worden gegeven. Daarom besloot De Telegraaf om de ‘stelling van de dag’ over het mbo te laten gaan. De stelling was: “Minder klassikale lessen mbo goede zaak’. Zo’n 76 procent van de respondenten is het daar niet mee eens.
Structuur
Mbo-studenten hebben structuur nodig, aldus de respondenten. Een respondent zegt dat veel leerlingen de begeleiding hard nodig hebben. “Vier dagen theorielessen en een dag per week praktijkonderwijs verplichten.”
Imago
Het imago van het mbo moet wet beter, zeggen de respondenten. Bijna negentig procent van de respondenten is positief over de vraag of het mbo meer gepromoot moet worden.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk