Verschillende onderwijsorganisaties reageren op op het nieuws van de Inspectie van het Onderwijs dat scholen voor primair onderwijs te veel van kwaliteit verschillen waardoor talenten van leerlingen onbenut blijven. Uit diverse hoeken van het onderwijs komen oproepen om het primair onderwijs beter te bekostigen en leerkrachten meer salaris te betalen. Dit melden diverse onderwijsorganisaties en ANP.
NOG
Onderwijsorganisaties: Meer geld en salaris zal kwaliteit onderwijs verbeteren
-De PO-Raad pleit al tijden voor een toereikende bekostiging in het primair onderwijs. Scholen worden alleen al voor onderhoud van schoolgebouwen en lesmaterialen en het wegwerken van onderwijsachterstanden geconfronteerd met een tekort van bijna een half miljard euro. Daarnaast is een hoger lerarensalaris van groot belang voor goed onderwijs. Dat maakt het vak aantrekkelijker voor zittende en nieuwe leerkrachten. Het primair onderwijs stevent af op een tekort van 10.000 voltijds leerkrachten in 2025.
MBO Raad en VO-raad steunen het pleidooi van de PO-Raad omdat leerlingen van een slechte start op de basisschool hun verdere schoolloopbaan en leven nadelige gevolgen ondervinden.
Ook CNV Onderwijs pleit voor meer aandacht en geld voor het onderwijs zodat de werkdruk afneemt. “Zolang leraren overbelast zijn door een te hoge werkdruk en zij niet kunnen rekenen op steun van een klassenassistent of conciërge, kun je de kwaliteitsslag niet maken'', zegt Loek Schueler, voorzitter van de vakbond. Hij maakt zich ook zorgen over de kansenongelijkheid in het onderwijs.
De Algemene Onderwijs Bond (AOb) pleit voor hetzelfde: extra investeringen. “Het niveau van Nederlandse onderwijs dreigt weg te zakken als het komende kabinet de boel op zijn beloop laat'', stelt de bond. Volgens de AOb komt de onderwijssector structureel zo'n 6 miljard euro tekort. “Wie een fatsoenlijk personeelsbestand wil, moet een goed salaris bieden en zorgen dat de werkweek niet wordt overladen met taken''.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) vindt het nieuws verontrustend en wil een algeheel doorstroomrecht voor alle scholieren en het stimuleren van maatwerk door middel van forse investering in docenten en ander onderwijspersoneel. Voorzitter van het LAKS, Sven Annen: “Talent ontplooien begint bij het bieden van kansen. Forse investeringen zijn nodig om kansrijk en kwalitatief hoogstaand onderwijs te garanderen voor iedereen.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids