Normal_jongeren__telefoon__mobiel__communiceren__sms__whatsapp__puber__vo__po

Recent onderzoek wijst uit dat constant smartphonegebruik effect heeft op concentratie, stress en sociaal gedrag. Ook zouden leerlingen minder empathisch worden. De omgang met smartphones verschilt sterk van school tot school. Zo moedigt de ene school het gebruik van smartphones voor educatieve doeleinden aan, terwijl een andere school een totaal verbod op smartphones hanteert. Dit meldt NRC.

Het Antoon Schellenscollege in Eindhoven hanteert een strikt smartphoneverbod. Tussen half negen en drie ligt de telefoon in de kluisjes, ook in de pauzes. Ook leraren mogen geen smartphones gebruiken tijdens lestijden. Er zijn ook scholen die smartphone-gebruik voor bijvoorbeeld educatieve YouTube-filmpjes juist aanmoedigen. Op andere scholen worden  bakken neergezet waar iedereen zijn telefoon in moet leggen voor de les. 
 
Het ministerie van onderwijs signaleert dat de omgang met smartphones sterk verschilt van school tot school. Uit een expert-meeting met diverse onderzoekers en schoolvertegenwoordigers kwam naar voren dat recent onderzoek aantoont dat constant smartphonegebruik effect heeft op concentratie, stress en sociaal gedrag. Amerikaans onderzoek liet zien dat leerlingen minder empathisch worden van constant schermgebruik. Ze waren minder sociaal, hadden kortere gesprekken met elkaar en waren ook gemener naar elkaar toe. 
 
Voor de meeste scholen blijkt een totaalverbod op smartphones te rigoureus. Hierbij weegt mee dat smartphones kunnen worden gebruikt om informatie op te zoeken, en om de leerlingen te leren omgaan met de digitale wereld. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids