De Open Universiteit leidt de komende vier jaar een omvangrijk Europees onderzoeks- en innovatieproject over educatieve gaming. Het RAGE-project gaat met een budget van 9 miljoen euro een sterke impuls geven aan het Europese gamingonderzoek. Er zijn hoge verwachtingen over de mogelijkheden van het gebruik van games in onderwijs en training. Dit meldt de Open Universiteit.
Het RAGE-project werd in een zware Horizon2020-competitie door de Europese Unie als beste beoordeeld. RAGE gaat hoogwaardige nieuwe technologieën ontwikkelen die het maken van educatieve games vereenvoudigen en de werkzaamheid verhogen. De EU heeft daarmee Nederland een voortrekkersrol op dit gebied toebedeeld. Het project start in februari 2015.
Binnen de EU is een hele industrie aan het opkomen die educatieve games ontwikkelt, maar die industrie is nog te gefragmenteerd om op wereldvlak te concurreren. De Open universiteit en haar partners gaan componenten en diensten ontwikkelen die game-makers kunnen gebruiken om snel en efficiënt goede games voor onderwijs en training te ontwikkelen. Deze componenten en diensten worden aan game-ontwikkelaars beschikbaar gesteld via een online sociale ruimte (voorlopig het RAGE ecosysteem genoemd). De game-industrie kan daaruit putten, maar ook zelf dingen toevoegen.
De RAGE-partners zijn 20 universiteiten, bedrijven en instellingen uit 10 verschillende landen. Vanuit Nederland zijn behalve de Open Universiteit ook de Universiteit Utrecht en Stichting Praktijkleren bij het project betrokken. Projectleider is prof. dr. Wim Westera van het Welten-instituut, het onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie van de Open Universiteit.