Normal_college__studenten__studeren__collegezaal__studie

De Inspectie van het Onderwijs heeft een rapport opgesteld waarmee zij hogescholen en universiteiten wil stimuleren de kwaliteit van toetsing te verbeteren. De inspectie vindt dat instellingen voor het hoger onderwijs extra aandacht zouden moeten geven aan de samenhang bij toetsing, aan de professionalisering van docenten en onderwijskundig leiders en aan de organisatorische inbedding van toetsing.

Het hoger onderwijs doet al veel om de kwaliteit van toetsen te versterken. De inspectie wil hogescholen en universiteiten stimuleren de toetsing nog verder te ontwikkelen door met elkaar in gesprek te gaan over verbeterpunten en door kennis en ervaring uit te wisselen. De kwaliteit van toetsing bepaalt immers in hoge mate de waarde van een diploma. De inspectie hoopt dit gesprek binnen en tussen instellingen in het hoger onderwijs te stimuleren met het rapport ‘De kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs’. Hierin zijn recente ontwikkelingen rond toetsing in het hoger onderwijs beschreven. Ook bevat het rapport een samenvattend schema waarin veel elementen van de toetsing zijn opgenomen die verdere ontwikkeling behoeven.

De inspectie heeft haar onderzoek naar het functioneren van examencommissies in het hoger onderwijs in 2015 vastgelegd in het rapport 'Verdere versterking'. Tijdens dat onderzoek hoorden de onderzoekers regelmatig van examencommissies dat zij bij de borging van de kwaliteit van de toetsing afhankelijk zijn van vele andere betrokkenen. Examencommissies borgen, opleidingen zorgen voor de kwaliteit van de toetsing. Die bevindingen, in de marge van het onderzoek, waren te belangrijk om te laten liggen. Er is voor gekozen zonder aanvullend onderzoek met vragenlijsten of instellingsbezoeken de inzichten bijeen te brengen in het rapport, verrijkt met resultaten van gesprekken met toetsdeskundigen en literatuurstudie.

© Nationale Onderwijsgids