Logo_nro__logo

Tot 4 april 2017 kunnen wetenschappers onderzoeksvoorstellen indienen op het gebied van inclusief onderwijs. Doel van de call is een brede verkenning van de vele uiteenlopende onderzoeksvragen, gerelateerd aan inclusief onderwijs in het primair onderwijs en in de voorschoolse educatie. Dit meldt NRO.

Het betreft onderzoek naar leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften, zoals gehandicapte leerlingen, hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met een migratie-, meertaligheid- of minderheidstaalachtergrond. Met het samenbrengen van onderzoekers en onderwijsprofessionals zal innovatief onderzoek gestimuleerd worden dat van belang is voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid. 
 
Hiervoor moeten onderzoekers samenwerken met zowel onderwijsinstellingen in Nederland als met onderzoekers en onderwijsinstellingen uit ten minste twee van de deelnemende Scandinavische partners. De deelnemende Scandinavische landen zijn Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden.
 
Aanvragen voor onderzoeksprojecten kunnen ingediend worden door zowel onderzoekers aan universiteiten, hogescholen als onderzoeksinstituten. De call for proposals is een gezamenlijk initiatief van de Academy of Finland, the Danish Ministry of Higher Education and Research, the Icelandic Ministry of Education, the Netherlands Initiative for Education Research (NRO), the Research Council of Norway, the Swedish Research Council, en NordForsk.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids