Wat is vandaag de dag de rol van gemeenten op het onderwijsterrein? Deze vraag staat centraal tijdens een Onderwijsdialoog over gemeenten en onderwijs met onder andere de Onderwijsraad. Deze vindt plaats op woensdag 22 maart 2017 te Heerenveen. Dit meldt de Onderwijsraad.
NOG
Onderwijsdialoog over veranderende rol van gemeenten binnen het onderwijs
-Gemeenten spelen sinds jaar en dag een rol in het onderwijs. Maar die rol verandert. Waar de traditionele rol als bestuur van de openbare school naar de achtergrond is gedrongen, hebben gemeenten meer taken gekregen bij de huisvesting voor het funderend onderwijs en bij bovenschoolse en buitenschoolse aangelegenheden zoals leerlingenvervoer, onderwijsachterstanden en voortijdig schoolverlaten.
Enkele jaren geleden is ingezet op een lokale educatieve agenda. Zo ontwikkelt zich een arena waarin lokaal tussen gemeente(n), scholen/schoolbesturen en andere betrokken partijen onderwijsbeleid tot stand komt en uitgevoerd wordt. Door de decentralisaties in het sociaal domein hebben gemeenten een nog sterkere rol gekregen in de jeugdhulp en de arbeidsmarktparticipatie; terreinen die sterke raakvlakken met het onderwijs hebben.
Het onderwijs is ook een belangrijke factor bij de aantrekkelijkheid van de gemeente als vestigingsplaats en versterking van de lokale economie en de lokale samenleving. Gemeenten weten scholen dan ook steeds vaker te vinden om maatschappelijke problemen gezamenlijk aan te pakken en in samenspraak een toekomststrategie te ontwikkelen in het licht van leerlingendaling.
Op verzoek van de regering maakt de Onderwijsraad de balans op van de 'veranderende rol van gemeenten op onderwijsterrein'. Tijdens deze Onderwijsdialoog staat deze thematiek centraal. Voorop staat het delen van (goede) praktijkvoorbeelden van lokaal onderwijsbeleid en samenwerking tussen gemeenten, schoolbesturen en andere lokale partners.
Aanmelden hiervoor kan door een e-mail te sturen naar onderwijsdialogen@onderwijsraad.nl. Meer informatie is te vinden op www.onderwijsraad.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids