Studenten Erasmus Universiteit willen meer actie omtrent klimaat

Studenten in de medezeggenschap van de Erasmus Universiteit in Rotterdam willen dat fossiele bedrijven niet meer op de carrièrebeurzen van de Universiteit staan. Ook willen de studenten dat de Erasmus Universiteit geen onderzoeksgelden meer ontvangt van fossiele bedrijven en dat er binnen vijf jaar geen banden meer zijn met gas- en oliebedrijven. Dat meldt ScienceGuide. 

De studenten schrijven in een discussiestuk dat de relatie met de fossiele industrie zeer problematisch is omdat het de wetenschappelijke oprechtheid kan bedreigen. De studenten geven aan dat dit geen links of rechts probleem is, maar een kwestie van langetermijnoverleving. De winsten van de fossiele bedrijven stijgen met de dag. Shell bijvoorbeeld, maakte afgelopen jaar meer dan 200 procent winst.

Eisenpakket 

De studenten van de medezeggenschapsraad hebben een eisenpakket opgesteld voor het College van Bestuur van de universiteit. Het uitroepen van de klimaatnoodtoestand, de eerste eis, is al ingewilligd. De studenten vinden dat niet genoeg, er moet namelijk ook een volledige transparantie komen wat betreft samenwerkingen met fossiele bedrijven. En het College van Bestuur moet ook beloven dat er geen nieuwe samenwerkingen bijkomen. Ook mogen er geen sponsorgelden voor onderzoek en donaties van fossiele bedrijven bijkomen.

Nog een eis van de studenten is dat medewerkers van de universiteit geen functies mogen hebben bij fossiele bedrijven en de namen van de fossiele bedrijven moeten van de EUR-gebouwen worden verwijderd. De studenten willen ook dat de EUR zich terugtrekt uit de samenwerking met Vopak, Shell, Finco Fuel Group en Schiphol bij het Energy Transition Fund. 

Duurzame toekomst 

De studenten vinden dat als de tabaksindustrie niet welkom is op de carrièrebeurzen van de Erasmus Universiteit dat de fossiele industrie dan ook niet welkom is. De samenwerking met duurzame bedrijven en de universiteit moet wel worden uitgebreid, want die kennis kan weer bijdragen aan een duurzame toekomst.   

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk