nationaal vmbo congres 2012

BUNNIK – Onderwijsprofessionals uit het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) komen op dinsdag 25 en woensdag 26 september bijeen voor de achtste editie van het Nationaal VMBO Congres 2012. De Nationale Onderwijsgids doet verslag van dit congres en biedt live-updates via Twitter.

Op de tweede dag staat de implementatie van de kennis die deelnemers op de eerste dag van het congres hebben opgedaan centraal. Naast tal van workshops kunnen onderwijsprofessionals inspiratie en aanvullende kennis opdoen bij lezingen van Marcel van Herpen, Adri van der Wind en Tom Palmaerts.

Middag

Loopbaanbegeleiding en social media
De laatste middag van dit tweedaagse congres begint met een ronde workshops. Deelnemers kunnen bij Kariene Mittendorff, adviseur bij Mittendorff Onderwijsadvies- en Onderzoeksbureau en onderzoeker en docent bij Saxion Hogeschool, terecht over de do's en don'ts van loopbaanbegeleiding. Michiel Maas en Astrid Ottenheym van Edux Onderwijsadvies lieten aan hun groep zien hoe docenten ict-toepassingen en social media kunnen gebruiken om hogere leerlingbetrokkenheid en onderwijsopbrengsten te realiseren.

Het belang van een kwalitatief goede loopbaanbegeleiding maakt Mittendorff meteen duidelijk: “Loopbaandialoog leidt tot betere leermotivatie en meer arbeidsidentiteit en daardoor tot minder uitvalsdreiging”, aldus Mittendorff, die vervolgens aan de deelnemers een serie video's laat zien van loopbaangesprekken. Mittendorff gaf de zaal een aantal tips mee, zoals: “Zelfsturing stimuleer je door een leerling zelf de agenda op te laten stellen voor het loopbaangesprek”.

Een interview met Michiel Maas en Astrid Ottenheym over hun workshop 'Boeiend leren in het vmbo – over social media 'in de boekentas'...' zal op een later tijdstip gepubliceerd worden op de Nationale Onderwijsgids.

Teamwork
Na de ronde van workshops was het de beurt aan Adri van der Wind om haar visie te geven op het belang van teamwork in het onderwijs. Van der Wind was tot aan de zomervakantie directievoorzitter van ROC ASA in Utrecht, maar zwaait sinds de opdeling van onderwijsgroep Amarantis met de scepter bij het 'nieuwe' ROC Utrecht.

Teamvorming binnen het onderwijs moeilijker dan in andere branches en sectoren, aldus Van der Wind. Onderwijspersoneel is eigenwijs en dat komt ook door de relatief grote handelingsvrijheid van (mbo)docenten. “Studenten hebben er baat bij als er met één stem wordt gesproken”, zo licht Van der Wind het belang van teamvorming toe.

Van der Woude noemt vervolgens een aantal kenmerken op van een sterk team. “Binnen een goed team moet je kunnen zeggen wat je wilt en kunnen zeggen wat er gezegd moet worden”, aldus Van der Wind. Uit de film A Bug's Life laat ze ter illustratie een fragment zien met een pakkende quote over leiderschap: 'The first rule of leadership? Everything is your fault!'

Jongerentrends
De laatste spreker van deze editie van het Nationaal VMBO Congres is er één met Vlaamse tongval; trendwatcher Tom Palmaerts vertelt de zaal over jongerentrends en de gevolgen daarvan voor het onderwijs. In een branche die zich afvraagt hoe het meer leerlingen kan interesseren voor techniek, heeft hij een bemoedigende boodschap: “Jongeren kijken steeds meer op naar mensen die iets met hun handen kunnen, iets kunnen maken”.

Onderwijsprofessionals moeten hun gevecht tegen de intrede van moderne technologie in het klaslokaal staken; de technologie is een gegeven. “Verplicht juist je leerling zijn gsm aan te zetten”, zegt Palmaerts. Ook jongeren hebben echter moeite om te gaan met de stortvloed aan communicatiemiddelen.

Dromen en verveling
Dat jongeren ook nu dromen nodig hebben illustreert hij met een citaat van rapper Kleine Viezerik, die uitlegt waarom hiphop zo populair is in Nederland: 'Hiphop geeft ons een droom en hiphop geeft ons hoop'. “Wil je jongeren begrijpen en hun waarden doorgronden, lees dan de Hunger Games-boekenreeks”, aldus de trendwatcher.

Palmaerts adviseert docenten om technologie en social media in te zetten om hun lesstof over te brengen. “Vat je les van vijftig minuten samen in een filmpje van vijf minuten. Sterker nog, daag je leerlingen uit om die samenvatting te maken en gebruik het beste filmpje in je lessen van het volgende jaar”, zegt Palmaerts.

Al die technoligische snufjes en informatiestromen hebben nog wel een bijkomend effect. “Jongeren vervelen zich niet meer, terwijl verveling nodig is voor het starten van creatieve processen”, aldus Palmaerts. De Vlaming, die zelf zal gaan doceren in Gent en Barcelona, lijkt onderwijsprofessionals hiermee op te roepen momenten van stilte en verveling te creëren.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink