Normal_leerling_scholiere_verveeld_voortijdige_schoolverlater

Nu het schooladvies bepalend is geworden voor het niveau waarop leerlingen doorstromen naar het voortgezet onderwijs, zijn gymnasium-scholen in Amsterdam bang dat zij vaker te maken zullen krijgen met leerlingen die het niveau niet aankunnen. Zij vrezen dat leerlingen nu vaker onterecht een vwo-advies zullen krijgen onder druk van prestatiegerichte ouders. Eerder waarschuwde onderwijssocioloog Jaap Dronkers al voor dit risico nu de resultaten van eindtoetsen als de Cito-toets niet langer doorslaggevend zijn in het advies. Dit meldt het Parool.

De toetsresultaten spelen nog wel een rol in het advies dat een leerling krijgt, maar alleen als de score hoger uitvalt dan het door de docent gegeven advies. Leerlingen maken de Cito-toets pas een ruime maand nadat de schooladviezen bekend zijn. Als de toetscore een lager niveau uitwijst, blijft het advies van school staan. Volgens de Amsterdamse gymnasia kan dit nog wel eens tot problemen gaan leiden, bijvoorbeeld als ouders druk gaan uitoefenen op de leraar om een hoger advies te geven.

“Dat zie je in dit stadsdeel veel gebeuren”, zegt afdelingsleider Sietske Padding van het St. Ignatiusgymnasium in Amsterdam-Zuid. “Je wilt ieder kind op een plek hebben waar het zich kan ontwikkelen. Als het advies hoger uitvalt dan een kind aankan, krijgt het vroeg of laat problemen. Bij ons moet je dan meteen van school af en dat is voor niemand leuk”. Ook afdelingsleider Thomas Peters vreest voor gevolgen van het allesbepalende schooladvies: “Ouders kunnen pushen naar een hoger advies, gooien er misschien nog wat trainingen tegenaan. Dat is niet gewenst en vertekent het beeld van de leerling”.

Volgens Jaap Dronkers zullen de problemen die hij met zijn onderzoek heeft voorspeld, vooral spelen in de grote steden als Amsterdam. “Er is een overaanbod aan vwo-adviezen. Mensen in de Randstad zijn brutaler en vinden hoge adviezen belangrijk”. Dronkers ziet het dan ook nog wel gebeuren dat gymnasia een extra toelatingstest gaan invoeren om de toestroom van leerlingen met een onterecht vwo-advies af te weren. Of ze laten toelating afhangen van de toets in groep 7 van de basisschool.

© Nationale Onderwijsgids