De Tweede Kamer heeft over het algemeen positief gereageerd op het voorstel van de VO Raad om een zogenoemd 'maatwerkdiploma' in te voeren in het voortgezet onderwijs. Voorzitter Paul Rosenmöller van de VO Raad noemt het niet meer van deze tijd om te verwachten dat leerlingen hun diploma halen op het niveau van de vakken waar ze het slechtst in zijn. Maatwerk is geboden. Veel Kamerleden zijn het met de oud-politicus eens. Dit meldt Volkskrant.
Staatssecretaris Dekker (VVD) van Onderwijs toonde zich gisteren al welwillend. In het Plan aanpak toptalenten van het ministerie van Onderwijs wordt al op een aantal scholen een pilot gedaan waarbij leerlingen sommige vakken op een hoger niveau kunnen volgen. Kamerlid Karin Straus van de VVD wil nu eerst horen wat de ervaringen zijn van de onderwijsinstellingen waar het al mogelijk is certificaten op een hoger niveau te behalen.
Ook PvdA en D66 zien wel wat in het plan omdat het leerlingen aanspoort het beste uit zichzelf te halen. “One size fits all is niet meer van deze tijd”, zegt PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing. “Dit haalt het maximale uit kinderen”. D66 wil af van labels want scholieren meten de mogelijkheid krijgen “hun talenten te benutten”. “Een havo-leerling bestaat voor mijn niet. Dat is een kunstmatig begrip, gebaseerd op een gemiddelde”, aldus Paul van Meenen van D66.
De CDA is iets voorzichtiger. De partij is voorstander van maatwerk in het onderwijs zolang dat in opwaartse richting gebeurt. “We moeten havo-leerlingen uit kunnen dagen met vwo-vakken. Andersom ben ik er niet voor dat vwo'ers hun slechte cijfers op lager niveau repareren”, zegt woordvoerder Michel Rog van de partij. “Een vwo-diploma moet een vwo-diploma blijven”. Hij wijst er bovendien op dat het maatwerkdiploma problemen oplevert voor kleine en categorale scholen die niet alle onderwijsniveaus aanbieden. Volgens Van Meenen van D66 kan dat probleem opgelost worden met online cursussen.
Vervolgopleidingen reageren minder enthousiast op de plannen. Ook de PvdA, VVD en SP voorzien problemen met de aansluiting op vervolgstudies. “Waar zadelen we scholen en universiteiten mee op? Dat moeten we goed uitzoeken”, aldus Jasper van Dijk van de SP.
© Nationale Onderwijsgids