Normal_sander_dekker_vvd

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs maakt zich zorgen over de ontwikkeling van het burgerschapsonderwijs in primair-, speciaal- en voortgezet onderwijs. De onderwijsinspectie constateerde dat verreweg de meeste scholen scholen voldoen aan de minimumeisen die gesteld worden aan burgerschap, maar dat er te weinig ontwikkeling is in het burgerschapsonderwijs. De staatssecretaris vindt dit zorgelijk, vooral omdat de competenties van de leerlingen achterblijven. Dit schrijft Dekker in een brief aan de hand van gestelde Kamervragen. 

Dekker benadrukt dat de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen belangrijk is voor hun hele verdere levensloop. Daarom is bevordering hiervan één van de wettelijke taken van het onderwijs. Volgens de inspectie is de aanpak van scholen voor burgerschapsonderwijs vaak nog weinig planmatig en slechts beperkt gericht zijn op het bereiken van duidelijke leerdoelen. Dekker haalt aan dat een doorgaande leerlijn en heldere doelen een voorwaarde zijn voor het evalueren en verbeteren van resultaten van leerlingen en van de aanpak van de school.

Scholen hebben een grote vrijheid bij de invulling van hun burgerschapstaak. Leraren en schoolleiders hebben signalen afgegeven dat zij te weinig richting en houvast vinden in het formele curriculum in de huidige vorm. Dekker heeft daarom al opdracht uitgegeven aan het Platoform #Onderwijs2032 om advies uit te brengen over de positie van deze thema's binnen een toekomstgericht curriculum. Aan het einde van dit jaar volgt een kabinetsreactie op het advies dat het Platform uit gaat brengen. Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) biedt al handvatten voor scholen om burgerschapsonderwijs te ontwikkelen.

De staatssecretaris heeft de inspectie gevraagd om in een themaonderzoek te bekijken op welke manier scholen hun burgerschapstaak invullen. De inspectie besteedt in haar reguliere toezicht ook aandacht aan de invulling van het burgerschapsonderwijs. “Wanneer de situatie daartoe aanleiding geeft, zoals wanneer de kwaliteit onvoldoende is, of de school niet aan de wettelijke minimumeisen voldoet, kan de inspectie een nader onderzoek uitvoeren en scholen de opdracht geven de tekortkomingen op te heffen”, aldus Dekker.

© Nationale Onderwijsgids