Logo_laks_landelijk_aktie_komitee_scholieren

Op maandag 11 mei opent het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zijn jaarlijkse eindexamenklachtenlijn. Dit jaar kunnen de circa 206.000 eindexamenkandidaten voor de 28e keer bij het LAKS terecht met al hun vragen en klachten over de organisatie, inhoud en het niveau van de examens. 

In 2014 kwamen er bij het LAKS ruim 116.000 klachten binnen van bijna 200.000 examenkandidaten. Deze klachten worden besproken met het College voor Toetsen en Examens of met de Inspectie van Onderwijs. Zo werden er afgelopen jaren verschillende fouten uit de examens gehaald nadat kandidaten hierover belden met het LAKS. Na afloop van de examens wordt bovendien per vak bekeken of, onder andere op basis van de klachten, de norm aangepast moet worden.

Naast inhoudelijke klachten kunnen scholieren ook bellen met klachten over slechte organisatie rondom de eindexamens, bijvoorbeeld geluidsoverlast rondom het examenlokaal of problemen met computers. Als daar een klacht over binnenkomt neemt het LAKS direct contact op met de school. “Al 27 jaar kunnen examenkandidaten bij ons terecht als er problemen zijn. Zo hebben we al talloze scholieren geholpen in deze voor hen zo stressvolle periode”, zegt  Benedicta Badu, coördinator eindexamenklachtenlijn.

Het LAKS hoopt dat scholen zorgen voor een goede organisatie rondom de examens. “Vorig jaar kregen we veel klachten over haperende apparatuur of telefoons van surveillanten die tijdens het examen afgingen”, aldus Benedicta. “Hopelijk gaat dat dit jaar beter.”

Ook tijdens de komende examenperiode kunnen de examenkandidaten klachten doorgeven via www.examenklacht.nl en op examendagen tussen 12.00 uur en 19.00 uur bellen naar 020-5244066. Het eindexamenklachtenteam van ruim acht scholieren behandelt elke examendag de telefonische en digitale klachten.

© Nationale Onderwijsgids