Sociaal-cognitieve factoren, zoals het herkennen van emoties in de ogen van anderen en het gebruik en empathie in het dagelijks leven blijken positief samen te hangen met schoolprestaties voor de vakken Nederlands en Engels. Dit is een van de conclusies van het promotieonderzoek van Jeffrey Derks aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Derks onderzocht bij middelbare scholieren hoe sociaal-cognitieve factoren zich tijdens de adolescentie ontwikkelingen en hoe ze samenhangen met andere factoren. Dat meldt de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Individuele verschillen in de sociaal-cognitieve factoren blijken voorspellend voor de schoolcijfers op de vakken Nederlands en Engels in het daaropvolgende schooljaar. “Hieruit blijkt dat sociaal-cognitieve ontwikkeling niet alleen belangrijk is voor het vormen van vriendschappen en het voorkomen slachtoffer te worden van pestgedrag, maar ook positief bijdraagt aan de bredere ontwikkeling van een adolescent, zoals bijvoorbeeld de schoolprestaties”, legt Derks uit. De adolescentie is een periode van ingrijpende lichamelijke, emotionele sociale veranderingen.
In het promotieonderzoek heeft Derks ook gekeken naar de rol die vertrouwen speelt in sociale relaties tijdens de adolescentie. Hiervoor gebruikte hij een sociaal dilemma in de vorm van het spel de 'Trust Game', die zoals de naam al zegt draait om het hebben van vertrouwen in elkaar. Hieruit bleek dat meiden hoger scoren op vrijwel alle maten van sociale cognitie, maar jongens lieten tijdens het spel meer vertrouwen zien. Volgens Derks kan dit vertrouwen mogelijk gebruikt worden om jongens te motiveren samen te werken, bijvoorbeeld in het onderwijs.
© Nationale Onderwijsgids