Normal_leerling_middelbare_school_vinger

In de komende jaren worden de onderwijsresultaten op een iets andere manier vastgesteld, maar de uitgangspunten blijven gelijk. Zo wordt vanaf 2016 het verschil se-ce niet meer meegewogen, en gaat de Inspectie anders om met dubbele basisschooladviezen. De staatssecretaris heeft hierover op 25 juni de Tweede Kamer geïnformeerd. Dat meldt de Onderwijsinspectie

Scholen in het voortgezet onderwijs stimuleren hun leerlingen het beste uit zichzelf te halen. En ze vinden daarbij de Inspectie van het Onderwijs aan hun kant. Want de manier waarop een inspecteur bijvoorbeeld de onderwijsresultaten bekijkt, houdt rekening met de eigen keuzes van een school.

De inspectie kijkt op verschillende manieren naar de kwaliteit van het onderwijs. Het meten van de onderwijsresultaten is één van die methoden. Om de onderwijsresultaten van een school in beeld te brengen, kijkt de onderwijsinspectie naar de balans tussen verschillende soorten resultaten: niveau, zittenblijven, examencijfers en ook naar de gemiddelde resultaten van alle leerlingen op een afdeling of vestiging. Dat alles bij elkaar geeft een afgewogen eerste beeld van de manier waarop deze school haar leerlingen stimuleert.

© Nationale Onderwijsgids