EP-Nuffic, het expertise- en dienstencentrum voor internationalisering in het Nederlandse onderwijs, streeft naar een basis aan internationalisering voor elke leerling. Het centrum vindt dat elke leerling in het basis- en voorgezet onderwijs het verdient om internationale kennis en vaardigheden mee te krijgen. Dit zou behaald kunnen worden door onder meer internationale competenties op te nemen in de kerndoelen en eindtermen. Dat meldt EP-Nuffic.
EP-Nuffic organiseerde op 19 juni een discussiebijeenkomst voor experts uit het onderwijs. De vraag die hierbij centraal stond was: Welke kennis, vaardigheden en houding hebben leerlingen van nu straks nodig om in de mondiale samenleving te kunnen functioneren? Drie stellingen kwamen aan bod in de discussie: verplicht 3 uur Engels vanaf groep 3, scholen moeten zelf kunnen bepalen wat ze doen aan wereldburgerschap en internationalisering en hoe zorg je voor verankering van internationalisering in het curriculum?
Op basis van de discussiebijeenkomst en een enquête onder leerlingen doet het EP-Nuffic een aantal aanbevelingen om internationalisering op te nemen in het curriculum. “Internationalisering is geen doel op zich, maar voor een groot gedeelte een dimensie die je aan leerstof geeft. Dat kan door in te gaan op de internationale aspecten van de stof, maar ook door leerlingen contact te laten maken met buitenlandse medeleerlingen. Internationalisering is een goed instrument om leerlingen voor te bereiden op de mondiale maatschappij”, aldus EP-Nuffic.
Om de internationalisering op te nemen in het onderwijs, moeten docenten goed toegerust zijn om in professionele vrijheid toe te werken naar vastgestelde doelen. Daarom moet internationalisering ook opgenomen worden in programma's voor lerarenopleidingen en moeten nascholing en uitwisseling van goede ideeën goed gefaciliteerd worden. De scholen hebben een duidelijke boodschap aan het Platform Onderwijs2032, die zich bezighoudt met de curriculum van de toekomst. “Internationalisering is van belang voor álle leerlingen om succesvol deel te nemen aan de internationale maatschappij en dat moet terug te zien zijn in de nieuwe kerndoelen en eindtermen.”
© Nationale Onderwijsgids