De intrinsieke motivatie van de leerling neemt significant toe bij gebruik van een adaptief leermiddel. Dit is een van de uitkomsten van de pilot op het gebied van adaptief en gepersonaliseerd leren, die Malmberg tijdens een exclusieve kennissessie deelt. Dat meldt Malmberg.
In het voorjaar van 2015 heeft Malmberg samen met 20 scholen uit het voortgezet onderwijs en ruim 1.500 leerlingen een pilot uitgevoerd rondom adaptief en gepersonaliseerd leren. Tijdens deze pilot hebben de leerlingen gewerkt met het adaptieve leermiddel in Nederland dat gebaseerd is op de geavanceerde Knewton technologie. Tijdens een exclusieve kennissessie heeft Malmberg de inzichten gedeeld die zijn opgedaan met de pilot en de resultaten van twee wetenschappelijke onderzoeken die tevens zijn uitgevoerd.
Het eerste onderzoek richtte zich op de motivatie van de leerling en het tweede onderzoek richtte zich op de rol en de behoefte van docenten aan begeleiding bij adaptief leren. Malmberg presenteert de resultaten van beide onderzoeken in een serie van vier whitepapers die de komende maanden worden gepubliceerd.
De eerste whitepaper laat de resultaten op het gebied van motivatie van de leerlingen zien. Door gebruik van adaptieve leermiddelen tonen leerlingen een significant hogere intrinsieke motivatie om te leren. Leerlingen voelen zich meer verbonden met een adaptieve tool en vinden het leuker om mee te werken en gaan er eerder zelf mee aan de slag, zowel op school als thuis. Leerlingen die werken met een tool als ‘Score!’ ervaren eerder dat ze competent zijn en voelen meer vrijheid om te leren naar eigen inzicht en waarden. De eerste whitepaper is hier te bekijken.
© Nationale Onderwijsgids